smart phones
الهواتف الذكية

هل الهواتف الذكية تساعد حقا على إنجاز المزيد من الأعمال اليومية الحياتية، أم أننا نعاني حقا من فقدان الذاكرة الرقمي؟ وهي أمراض العصر.

تجلت الآثار المحددة لاستخدام الهواتف الذكية تقريبا في معظم المهام اليومية على أدمغتنا، وقدرتها على استرجاع المعلومات، وقدرتها على تتبع كل البيانات التي نحاول تخزينها في المخ، طبقا لما نقلته صحيفة الجارديان، عن علماء أعصاب وباحثين.

يقول البعض إن عددا من خصائص الهواتف الذكية التي تساعد المستخدمين على تذكر البيانات الثابتة، مثل أرقام الهواتف والمواعيد وخلافه، تترك مساحة في الدماغ لاستخدامها في الوظائف المعرفية الأخرى.

ورغم من ذلك، يرى فريق آخر أن المنحدر أكثر انزلاقا، محذرين أنه كلما قل الاعتماد على أدمغتنا، أصبحت أضعف، وأن الاستعانة مع مصادر خارجية للقيام بوظائف دماغية معنية يغير في حقيقة الأمر التركيب المادي لما يمكن القول إنه أهم عضو لدينا.

الأفكار والدماغ

إنها فقط أصبحت عملية رقمية على مر السنين, وقبل ظهور التكنولوجيا التي جلبت لنا الهواتف الذكية وأجهزة الكمبيوتر، كان قبل البشر يقومون عادة بتدوين أفكارهم والأشياء التي يرغبون في تذكرها، من قوائم التسوق والبقالة.

ومواعيد الأطباء والبنوك، أو التذكيرات لإعادة الاتصال بشخص ما، باستخدام القلم والورقة، طبقا لما ذكره عالم الأعصاب الدكتور كريس بريد.

وبالتالي، فإن تلك العملية الخاصة مع  “تنزيل” الأفكار والذكريات من أدمغتنا إلى “مساحة تخزين خارجية” ليست جديدة ويمكن في الواقع كما يرى بريد أن توفر المزيد من قوة ومساحة المخ لوظائف أخرى مثل التركيز والإبداع.

مخاطر النهج

وقال هارد إلى صحيفة الجارديان: “بمجرد أن تتوقف عن استخدام ذاكرتك، سيزداد الأمر سوءا، الأمر الذي يجعلك تستخدم جهازك بصورة أكبر”.

وتدعم دراسة أجرتها جامعة واترلو في عام 2005 هذه الفرضية، إذ وجد الباحثون أن الاعتماد المفرط على الهواتف الذكية لاسترجاع المعلومات بشكل مناسب مرتبط إلى  “الكسل في التفكير”.

مما يشير إلى أن وجود صلة بالفعل بين “الاستخدام المكثف للهواتف الذكية والذكاء الضعيف”، على الرغم من عدم وجود علاقة سببية واضحة حتى الآن.

تفويض الدماغ

ورغم أن مجرد استخدام الخصائص المناسبة على هواتفنا لتذكر أشياء مثل مكونات وصفة طبخ أو مكان السيارة في الجراج إحدى المولات التجارية ليس بالضرورة أن يحمل ضررا كبيرا على قدرة ذاكرتنا، إلا أن ثمة أدلة بدأت تتجلى حول أن الاعتماد المفرط قد يبدأ في تغيير البنية الفسيولوجية للمخ.

ومن المرجح أن هذا التأثير سوف ينتج عن الاعتماد على الهواتف لتنفيذ المهام الأكثر تعقيدا مثل رسم الخرائط الجغرافية (استخدام خرائط جوجل طوال الوقت).

على الرغم من أن استخدام نظام تحديد المواقع العالمي (جي بي إس) لإرشادك إلى وجهات جديدة تماما ليس نهاية العالم بالنسبة المادة الرمادية للمخ، إلا أنه من الأفضل لصحتك المشاركة في السلوك المكاني في رسم الخرائط الجغرافية.

النسيان والذاكرة

بعيدا عن الفروق الدقيقة اليومية المتمثلة في نسيان مهمة من قائمة مهامك، تتزايد مخاوف علماء الأعصاب من أن اعتمادنا المفرط على الهواتف الذكية سوف يؤدي إلى زيادة أمراض الدماغ التنكسية.

وأشارت دراسة أخرى حول التطور المعرفي لدى المراهقين إلى أن الأطفال الصغار الذي يتعرضون بشكل أكبر للتكنولوجيا (مثل الهواتف الذكية والأجهزة اللوحية) أصيبوا بالمزيد من ترقق قشرة الدماغ.

وهي عملية من المفترض أن تحدث مع تقدم العمر كجزء من عملية الضمور الطبيعية مع تقدم العمر, حيث يرتبط ترقق القشرة مع أمراض الدماغ التنكسية مثل مرض ألزهايمر والشلل الرعاش والخرف.

المصدر: Egypt14

smart phones
smart phones

Do smartphones really help us do more of our daily lives, or do we really suffer from “digital amnesia”?

The specific effects of smartphone use on nearly most everyday tasks have been manifested in our brains, their ability to retrieve information, and their ability to keep track of all the data we try to store in the brain, according to neuroscientists and researchers.

Some say that a number of smartphone features that help users remember static data, such as phone numbers, appointments, etc., leave space in the brain for use in other cognitive functions.

Yet another team argues that the slope is more slippery, warning that the less we rely on our brains, the weaker they become, and that outsourcing certain brain functions is in fact changing the physical makeup of what is arguably our most important organ.

Ideas and the brain

It's only become a digital process over the years, and before the technology that brought us smartphones and computers, before humans usually jotted down their thoughts and the things they wanted to remember, from shopping and grocery lists.

Doctors and bank appointments, or reminders to call someone back, use pen and paper, according to neuroscientist Dr. Chris Breed.

Thus, this particular process of “downloading” thoughts and memories from our brains into “external storage” is not new and could in fact provide more brain power and space for other functions such as focus and creativity.

approach risks

"Once you stop using your memory, it will get worse, which will make you use your device more," Hard told The Guardian.

A 2005 University of Waterloo study supports this hypothesis, as researchers found that over-reliance on smartphones to properly retrieve information is linked to "lazy thinking".

This suggests that there is indeed a link between "heavy smartphone use and poor intelligence", although there is no clear causal relationship yet.

brain delegation

Although simply using the appropriate features on our phones to remember things like the ingredients of a cooking recipe or the location of the car in the garage of a mall doesn't have to do much damage to our memory capacity, evidence is emerging that over-reliance may begin to alter the physiological structure of the brain.

It is likely that this effect will result from relying on phones to perform more complex tasks such as geo-mapping (using Google Maps all the time).

Although using a GPS to guide you to entirely new destinations isn't the end of the world for your brain's gray matter, it's better for your health to participate in spatial behavior in geographic mapping.

Forgetting and memory

Beyond the everyday nuance of forgetting a task from your to-do list, neuroscientists fear that our over-reliance on smartphones will lead to an increase in degenerative brain disease.

Another study on cognitive development in adolescents indicated that young children who were more exposed to technology (such as smartphones and tablets) had more thinning of the cerebral cortex.

It is a process that is supposed to occur with age as part of the normal degeneration process with age, as thinning of the cortex is associated with degenerative brain diseases such as Alzheimer's disease, Parkinson's disease and dementia.

Source: Egypt14

2 Comments

Post a Comment