Al Rajhi Bank
مصرف الراجحي

يبحث أغلب عملاء البنوك عن طريقة السحب من حساب مجمد, سوف نوضح لكم في هذا المقال حول طرق سحب الأموال من الحسابات والتفاصيل المتعلقة في تجميد الحساب الأسباب وخلافه.

الأمور المتعلقة في تجميد الحساب يحدث نتيجة لعدة أسباب، منها متعلق بالبنك ومنها متعلق بالعميل نفسه، ولأنها من المشكلات التي يبحث الكثير من العملاء في حلها فلقد أحضرنا لكم تفاصيل الحلول سوف نستعرضها في هذه السطور.

طريقة السحب من حساب مجمد

يهتم الكثير من عملاء البنوك والمصارف البنكية بالتعرف على آلية السحب من حساباتهم المجمدة وهو ما سوف نوضحه لكم عبر هذا المقال.

في حالة تجميد الحساب أي عميل لن يتمكن العميل من إجراء أي عملية شراء أو دفع وكذلك لن يتمكن من سحب أموال من حسابه.

إذا تعرض أي عميل للتجميد يتعين عليه الإتصال مع البنك لمعرفة الأسباب التي أدت إلى تجميد حسابه فقد يكون التجميد لأسباب راجعة إلى العميل أو لأسباب متعلقة بالبنك وفي كلتا الأحوال لن يتمكن العميل من حل المشكلة إلا عند مراجعة البنك بنفسه.

بعد مراجعة العميل للبنك والتعرف على سبب التجميد يتعين عليه اللجوء للحلول القانونية فإذا كان التجميد بسبب وجود مستحقات على العميل يتعين عليه تسديدها، وإذا لم يكن التجميد لأسباب متعلقة بالعميل يحق له اتخاذ إجراء برفع قضية تعويض على البنك.

وفترة تجميد الحساب تتراوح بين أشهر وقد تمتد إلى عدة سنوات وخلال فترة التجميد لا يتمكن العميل من إجراء أي معاملة مصرفية.

ولكن بمجرد حل الإشكالية المتسببة في التجميد يتيسر للعميل إجراء المعاملات على حسابه سواء بالدفع أو الشراء أو التحويل أو السحب أو غيرهم من المعاملات المصرفية التي يحتاجها.

كيفية تفعيل الحساب المجمد في مصرف الراجحي

يبحث الكثير من عملاء مصرف الراجحي عن طريقة تفعيل الحساب المجمد وهو ما سوف نوضحه لكم عبر مقالنا التالية فإذا كنتم من عملاء مصرف الراجحي وتعرض حسابكم للتجميد يصبح بإمكانكم تفعيل حسابكم باتباع:

تفعيل الحساب المجمد يتطلب توجه العميل إلى أحد فروع مصرف الراجحي للتعرف على الأسباب التي أدت إلى تجميد الحساب، فهذه المشكلة تتطلب من العميل الرجوع إلى البنك لفض الإشكالية المتسببة في التجميد.

مع مجرد زيارة العميل على البنك سوف يقوم الموظف بتزويده بالمعلومات اللازمة حول أسباب التجميد وبالتالي يتيسر على العميل توفير الحلول اللازمة، وبمجرد حل المشكلات المتسببة في تجميد الحساب سيقوم البنك بتفعيل الحساب للعميل من جديد.

نصائح عدم تجميد الحساب

سوف نقدم لكم نصائح والتي تجنبكم عدم تعرض حسابكم للتجميد, فالتجميد يتم إذا انتهك العميل أحد بنود العقد المُبرم بينه وبين البنك ولتجنب التعرض للتجميد يمكنكم اتباع مجموعة النصائح التالية:

في حالة عجز العميل عن السداد يتعين عليه الحصول على استشارة من البنك, وينبغي أن يلتزم العميل بتحديث بياناته بشكل دوري في البنك, ولابد أن يلتزم العميل بجميع الشروط والأحكام التي يضعه البنك.

تجنب طلب قروض بمبالغ تفوق القدرة المالية, وعلى العميل أن يختار الحساب البنكي أو البطاقة الائتمانية المتناسبة مع احتياجاته, ويتعين على العميل عند التقدم للتسجيل في البنك قراءة بنود العقد جيدًا والتأكد من الموافقة على هذه البنود.

المحافظة على سرية الرقم السري وتفاصيل الحساب مسؤولية العميل, وينبغي أن يحرص العميل على أخذ نسخ من الأوراق التي يتم التوقيع عليها.

الحالات التي يتم فيها تجميد الحساب

يلجأ أغلب البنوك إلى تجميد حساب العميل في عدة حالات، منها ما يرجع لأسباب تتعلق بالعميل ومنها يرجع لأسباب متعلقة بالبنك، ويمكنكم التعرف على هذه الحالات تفصيلًا بمتابعة النقاط التالية:

عدم وجود رصيد كافي في الحساب لإتمام عمليات الدفع والشراء وتكرار العميل لمحاولات الدفع أكثر من مرة على الرغم من عدم وجود رصيد ((محاولات التحايل على البنك).

إذا انتهت صلاحية الهوية الوطنية أو بطاقة الإقامة وفي هذه الحالة لا يتم فك الحساب إلا إذا تم تجديد البطاقة.

في حالة وجود نزاع بين شخصين على الحساب البنكي وفي هذه الحالة يتم إعلام الطرفين بالتجميد كي لا يحاول أحد الأطراف استخدام الحساب.

تعرض البنك لمشكلة كعدم وجود سيولة كافية لسحب العميل مبلغ مالي كبير, ويلجأ البنك لتجميد حساب العميل في حالة تأخره عن تسديد 3 قروض متتالية أو 6 قروض على فترات متفاوتة, إذا لم يلتزم العميل بشروط وبنود البنك (انتهاك العميل لأحكام).

عند تحويل الحساب الشخصي إلى حساب تجاري, وإذا توفى العميل ولم يكن لدية موكل يتمكن من التصرف في حسابه.

عند قيام العميل بأي عمليات مشبوهة أو في حين تورط العميل في غسيل الأموال أو تمويل المجموعات, وفي حالة سجن العميل بتهمة الفساد يتم تجميد حسابه وجميع الأرصدة المتعلقة به.

إذا قام صاحب الحساب بالتبليغ عن عن فقد أو ضياع بطاقته الائتمانية أو نسيان كلمة السر الخاصة بحسابه البنكي.

الفرق بين تجميد الحساب وتعليق الحساب

مع سياق حديثنا كثير من العملاء تريد الفرق بين تعليق الحساب وتجميده وهو ما سوف نوضحه لكم عبر الفقرات التالية:

هناك اختلاف بين تجميد الحساب وتعليقه، فتجميد الحساب يجعل العميل غير قادر على أجراء أي عملية في حسابه البنكي قبل التوجه للبنك.

وفي الغالب يكون سبب تجميد الراجع راجعًا إلى انتهاك العميل لشروط فتح الحساب المتفق عليها عند التسجيل في البنك.

فتجميد الحساب قد يستمر مدة طويلة لأشهر أو سنوات بينما تعليق الحساب فعادة ما يحدث نتيجة وجود مشكلة في بيانات العميل البنك، وهي مشكلة بسيطة لا تدوم طويلًا، بل سهل على العميل حلها.

Al Rajhi Bank
Al Rajhi Bank

Most bank customers are looking for a way to withdraw from a frozen account. In this article, we will explain to you about ways to withdraw money from accounts and the details related to freezing the account, the reasons and so on.

Issues related to account freezing occur as a result of several reasons, some of which are related to the bank, and some are related to the customer himself, and because it is one of the problems that many customers are looking to solve, we have brought you the details of the solutions that we will review in these lines.

How to withdraw from a blocked account

Many bank and bank customers are interested in learning about the mechanism of withdrawal from their frozen accounts, which we will explain to you in this article.

In the event of any client's account being frozen, the client will not be able to make any purchase or payment and will not be able to withdraw funds from his account.

If any customer is subject to a freeze, he must contact the bank to find out the reasons that led to the freezing of his account. The freezing may be for reasons due to the customer or for reasons related to the bank. In both cases, the customer will not be able to solve the problem unless he visits the bank himself.

After the customer reviews the bank and knows the reason for the freezing, he must resort to legal solutions. If the freezing is due to the customer’s dues, he must pay them, and if the freezing is not for reasons related to the customer, he has the right to take action by filing a compensation case against the bank.

The account freeze period ranges from months and may extend to several years, and during the freezing period, the customer is not able to conduct any banking transaction.

However, once the problem causing the freezing is resolved, the customer is able to conduct transactions on his account, whether by payment, purchase, transfer, withdrawal or other banking transactions that he needs.

How to activate the frozen account in Al Rajhi Bank

Many Al Rajhi Bank customers are looking for a way to activate the frozen account, which we will explain to you through our following article. If you are a Al Rajhi Bank customer and your account has been frozen, you can activate your account by following:

Activating the frozen account requires the customer to go to one of the Al Rajhi Bank branches to find out the reasons that led to the freezing of the account. This problem requires the customer to refer to the bank to solve the problem that caused the freezing.

Once the customer visits the bank, the employee will provide him with the necessary information about the reasons for the freezing, thus making it easier for the customer to provide the necessary solutions. Once the problems that caused the account to be frozen are resolved, the bank will activate the account for the customer again.

Tips not to freeze the account

We will provide you with tips that will prevent your account from being frozen. The freezing takes place if the customer violates one of the terms of the contract concluded between him and the bank. To avoid being frozen, you can follow the following set of tips:

In the event that the customer fails to pay, he must obtain a consultation from the bank, and the customer must periodically update his data in the bank, and the customer must abide by all the terms and conditions set by the bank.

Avoid requesting loans in amounts that exceed the financial ability, and the customer must choose the bank account or credit card that is commensurate with his needs, and the customer must, when applying for registration with the bank, read the terms of the contract well and make sure that these terms are approved.

Maintaining the confidentiality of the password and account details is the responsibility of the client, and the client should be keen to take copies of the papers that are signed.

Cases in which the account is frozen

Most banks resort to freezing the customer’s account in several cases, some of which are due to reasons related to the customer, and others are due to reasons related to the bank. You can learn about these cases in detail by following the following points:

There is not enough balance in the account to complete payments and purchases, and the customer repeats payment attempts more than once despite the absence of a balance ((attempts to defraud the bank).

If the national identity or residence card has expired, and in this case, the account is not deactivated unless the card is renewed.

In the event of a dispute between two people over the bank account, and in this case, the two parties are informed of the freezing so that one of the parties does not attempt to use the account.

The bank was exposed to a problem such as the lack of sufficient liquidity for the client to withdraw a large amount of money, and the bank resorts to freezing the client’s account in case he is late in paying 3 consecutive loans or 6 loans at varying intervals, if the client does not comply with the terms and conditions of the bank (the client’s violation of provisions).

When the personal account is transferred to a commercial account, and if the client dies and he does not have a client, he can dispose of his account.

When the client performs any suspicious operations or while the client is involved in money laundering or group financing, and in the event the client is imprisoned on charges of corruption, his account and all related balances are frozen.

If the account holder reports the loss or loss of his credit card or forgetting the password for his bank account.

The difference between freezing an account and suspending an account

With the context of our conversation, many clients want the difference between suspending and freezing an account, which we will explain to you through the following paragraphs:

There is a difference between freezing and suspending the account. Freezing the account makes the customer unable to perform any operation in his bank account before going to the bank.

In most cases, the reason for freezing the return is due to the customer's violation of the terms of opening the account agreed upon when registering with the bank.

Freezing the account may last for a long period of months or years, while the suspension of the account usually occurs as a result of a problem with the customer’s data, the bank, and it is a simple problem that does not last long, but is easy for the customer to solve.

2 Comments

Post a Comment