كسوة الكعبة
كسوة الكعبة

قصة أغلى ثوب في العالم كسوة الكعبة المشرفة في مكة رحلة أغلى ثوب من الذهب الخالص عبر تاريخ البشرية وبه الكثير من القصص والحكايات.

في مجمع كسوة الكعبة المشرفة في مكة المكرمة، تعمل مجموعات من العمال المهرة إلى تطريز الثوب الأغلى في العالم بخيوط من الفضة المطلية بالذهب.

وترسم مجموعات العمال آيات من القرآن بخط الثُلُث، في 56 قطعة من الحرير الأسود تسمى المُذهبات، تُثبت بعد الانتهاء منها في كسوة الكعبة، التي تكلف 25 مليون ريال.

ثوب من ذهب

قبل بداية التطريز الذي يتم بالكامل يدويا، تُطبع الآيات القرآنية والزخارف على قماش من الحرير الأسود مع حشوه بالقطن لإبراز الآيات والزخارف.

إلى جانب 185 سعوديا يعملون كل عام على إنتاج الكسوة، يجلب المجمع أحدث الآلات لتحويل شلل الحرير إلى قطع من القماش المنقوش والسادة، كما تُجمّع القطعة الحريرية لكل جانب من جوانب الكعبة الأربعة ويتم توصيلها ببعضها بعضاً بأحدث الماكيناتك.

مناسك الحج

يوضح سلمان اللقماني "57 عاما" رئيس قسم النسيج الآلي، الذي يعمل في صناعة الكسوة منذ 43 عاما: "نستعين بالمكائن الجديدة والمستحدثة، كان العمل يدويا ومن ثم تحول العمل من اليدوي إلى الآلي، وكل ما ظهرت آلات جديدة أو تقنية حديثة للنسيج تجلبها الحكومة السعودية".

بعد الانتهاء من تجميع الكسوة، تُعلق في يوم الوقوف بعرفات "التاسع من ذي الحجة" مع مناسك الحج لكن هذا العام قالت رئاسة شؤون الحرمين إنه سوف يجري تعليق الثوب الجديد الكسوة الجديدة في أول أيام شهر محرم القادم من العام الهجري الجديد.

كسوة الكعبة
كسوة الكعبة

The story of the most expensive dress in the world, the covering of the Kaaba in Mecca. The journey of the most expensive dress of pure gold throughout human history, with many stories and tales.

At the Kaaba's Kiswa complex in Mecca, groups of skilled workers embroider the world's most expensive garment with threads of silver plated with gold.

The groups of workers draw verses from the Qur’an in thulu script, in 56 pieces of black silk called madhabs, which are installed after their completion in the covering of the Kaaba, which costs 25 million riyals.

gold dress

Before the beginning of the embroidery, which is done entirely by hand, Quranic verses and motifs are printed on black silk cloth with cotton filling to highlight the verses and motifs.

In addition to 185 Saudis who work each year on the production of the kiswa, the complex brings in the latest machines to transform silk into pieces of plaid and plaid cloth. The silk piece is assembled for each of the four sides of the Kaaba and connected to each other with the latest machines.

Hajj Rituals

Salman Al-Laqmani, 57, head of the automated textile department, who has been working in the livery industry for 43 years, explains: "We use new and developed machines. The work was manual, and then the work shifted from manual to automatic, and every time new machines or modern textile technology appeared, the government brought it in. Saudi Arabia".

After completing the assembly of the kiswa, it will be hung on the day of standing at Arafat, “the ninth of Dhul Hijjah” with the rites of Hajj. However, this year, the Presidency of the Two Holy Mosques said that the new kiswa will be hung on the first day of the next month of Muharram of the new Hijri year.

2 Comments

Post a Comment