Saudi Aramco
أرامكو السعودية

يتقدم عملاق صناعة النفط في العالم شركة الزيت العربية السعودية, وهي الشركة السعودية آرامكو، إلى تقليص الفجوة مع شركة آبل حتى تكون الشركة الأكبر من حيث القيمة السوقية عالميا، وهو وفق ما ذكرته مجلة بلومبرج.

سهم آرامكو

حيث إرتفع أسهم أرامكو بنسبة 15% في أقل من 3 أسابيع مع ارتفاع أسعار النفط إلى أعلى مستوياتها منذ أكثر من عقد مستفيدة من ارتفاع أسعار النفط إلى أعلى مستوياتها منذ عام 2008 مما منحها دفعة سوقية تزيد عن 2.3 تريليون دولار.

وفي نفس الوقت انخفض سهم شركة آبل المصنعة إلى هواتف آيفون بنسبة 9% هذا العام على خلفية عمليات بيع واسعة النطاق لأسهم التكنولوجيا، مما قلل من قيمتها السوقية إلى حوالي 2.6 تريليون دولار.

سهم آبل

ولا تزال آرامكو والتي كانت الاعلى قيمة عالميا حتى فترة وجيزة في سبتمبر من عام 2020، والتي تقدر قيمتها حاليا بنحو 2.2 تريليون دولار.

على الرغم من أن شركة أرامكو لا تزال بعيدة بأكثر من 10٪ عن استعادة المركز الأول، إلا أن الارتفاع المستمر في أسعار الطاقة مع قيام الدول على فرض عقوبات على النفط الروسي زاد من احتمالية ذلك.

أرباح آرامكو

وقال مازن السديري، رئيس الأبحاث في شركة مصرف الراجحي المالية: “الكل يريد التمسك بالسلع”, وقال عبر الهاتف إنه مع هذه التطورات الحرب بين روسيا وأوكرانيا وصل سعر النفط إلى 130 دولارًا للبرميل.

مما يعني أن أرباح آرامكو المستحقة في وقت لاحق من هذا الشهر من المقرر أن تحصل على دفعة كبيرة من الأرباح، مما يمنح عملاق النفط مجالًا إلى زيادة الأرباح علي أسهمها وعلى المساهمين بالشركة.

Saudi Aramco
Saudi Aramco

The giant of the oil industry in the world is progressing the Arab Oil Company, which is the Saudi Aramco, to reduce the gap with Apple in order to be the largest company in terms of market value globally, according to Bloomberg magazine.

Aramco share

Aramco shares rose 15% in less than 3 weeks as oil prices rose to their highest levels in more than a decade, benefiting from the rise in oil prices to their highest levels since 2008, giving it a market boost of more than $2.3 trillion.

At the same time, the share of Apple, the maker of the iPhone, has fallen by 9% this year on the back of a large-scale sell-off in technology shares, reducing its market value to about $2.6 trillion.

Apple stock

Aramco, which was the world's highest valued until a short time in September of 2020, is still valued at about $2.2 trillion.

Although Aramco is still more than 10% away from regaining the number one position, the continued rise in energy prices with countries imposing sanctions on Russian oil has raised the possibility of this.

Aramco profits

“Everyone wants to stick to commodities,” said Mazen Al-Sudairi, head of research at Al-Rajhi Bank. He said by phone that with these developments the war between Russia and Ukraine the price of oil reached $130 a barrel.

This means that Aramco's dividend due later this month is set to receive a significant dividend boost, giving the oil giant room to increase profits on its own shares and on the company's shareholders.

2 Comments

Post a Comment