how to set up your own business
إنشاء عمل تجاري

كل إنسان سوى رجل أو إمراءة يريد أن يكون لديه نشاط تجاري يجعله سعيدا ولديه دخل ثابت كل شهر وتكوين ثقافة العمل الحر حسب طبيعة كل دولة أو كل مجتمع, لأن فلسف البشر السعي نحو السعادة وإيجاد إحتياجات المجتمع.

في هذا المقال سوف نتجدث بطريقة عملية سهلة ومبسطة في كيفية إنشاء نشاط تجاري ناجع يعتمد على عدة معايير مع الإعتماد على قوانيين البلد أو المنطقة, بالإضافة إلى أدوات معينة في الوصول بنشاطك التجاري إلى الجمهور المستهدف.

الإستعداد للنشاط التجاري

هنا أهم نقطة وهو أن تكون مستعدًا لبدء عمل تجاري، فإن الأمر يتعلق بالعقل والفكرة أكثر من التوقيت, هل أنت في الإطار الذهني المناسب لبدء مشروعك؟ وقد تحتاج إلى إعادة النظر أكثر من مرة حسب الطموح في ريادة الأعمال.

الحقيقة تقال أن بدء مشروع تجاري أمر سهل كثيرا, ولكن القيام بذلك سهل بهذه البساطة، لأن تأسيس القاعدة في أي مشروع تجاري يتطلب الجهد والصبر والوقت والمال في بداية مشروع نموذجي.

وقد تحتاج أن تكون مستعدًا عقليًا للقيام بشيء ما, لماذا؟ سوف تكون هناك تحديات مثل إنشاء إعلانات تولد مبيعات, وإذا لم تكن عقليتك في المكان المناسب ربما تخسر.

ولكن تمتع بالعقل والهدوء والصبر, سوف تكون قادرًا على الفشل مع أول تجربة حتى تبدأ في التعلم والإدراك وتحقيق مكاسب كبيرة.

تحديد نوع النشاط التجاري

حتى تعرف نوع النشاط التجاري الذي تريد أن تبدأه، أنشئ قائمة بالأشياء التي تثير شغفك, على سبيل المثال، سوق المطاعم, سوق الملابس, سوق مصاعد السلم, سوق الحديد, سوق التمويل الشخصي, سوق السيارات وسق أجهزة الموبايل, وسوق العطور والمكياج.

بعد ذلك، استخدم أداة مثل الكلمات الرئيسية في كل مكان للبحث عن حجم البحث في قائمتك في محرك البحث Google, سوف يساعدك هذا على فهم مدى شعبية قائمة أفكارك.

تستطيع أيضا استخدام Google Trends لتحليل ما إذا كان الإتجاه يتجه صعودًا أو هبوطًا أو ما إذا كان مستقرًا لتحديد قابلية الإستمرارية على المدى الطويل.

إختيار نموذج النشاط التجاري

بعد الخروج بفكرة عمل مشروع تجاري، فكر في كيفية تنفيذها في دولتك أو مدينتك أو أي منطقة مناسبة لك في العالم, المكان سوف يلعب فيه نموذج العمل دور مهم لك, عن طريق نموذج العمل هو استراتيجية لكيفية تقديم قيمة إلى فكرتك وجني الأموال من قاعدة عملائك.

أنواع التجارة الإلكترونية

التسويق بالعمولة

روّج إلى منتجاتك وخدمات الأعمال الأخرى عبر الإنترنت، واحصل على عمولة عن كل عملية بيع تقوم بها باستخدام فكرة التسويق بالعمولة.

العمل الحر

وهي ببساطة تقديم خدمة للأفراد والشركات الأخرى باستخدام المهارات التي لديك، مثل الإعلان أو الكتابة أو التصميم أو البرمجة, وغيرها.

التدريب والإستشارات

كنت مدربا عن طريق إعطاء كورسات أون لاين أو عن طريق قناة يوتيوب, أو مستشارًا وقم ببيع خبراتك وتجاربك ونصائحك وإرشاداتك.

منتجات المعلومات

قم بتجميع وبيع خبراتك في الكتب الإلكترونية وأوراق العمل والقوالب والدورات التدريبية عبر الإنترنت, وفنون الزينة والمكياج او المطبخ أو تصميم الديكور الداخلي للمنازل.

أهداف وتوقعات واقعية

أحد أكبر أسباب الفشل في المشروع التجاري يأتي من التوقعات السطحية والسلبية, مثل أن تسمع باستمرار قصصًا عن أشخاص يضخون آلاف الأموال في الإعلانات معتقدين أنهم سوف يضاعفون أموالهم ثلاث لينتهي بهم الأمر إلى تراكم الديون.

حيث يتعامل معظم الناس مع أعمالهم الأولى بشعور من التفاؤل الزائف, وإذا كان هذا الرجل يستطيع فعل ذلك، فأنا كذلك، فأنت تفكر في نفسك بشكل عرضي, لكن ما تتجاهله عرضًا هو حقيقة أن هذا الرجل يقوم بعمله الرابح بشكل إحترافي من سنوات.

ولا تركز في عملية البيع الأولى، بل عليك التركيز على إنشاء محتوى لجذب حركة المرور ذات الصلة, أو ربما قبل أن تبدأ نشاطًا تجاريًا، فإنك تختار إنشاء ما يلي على تطبيق Instagram بحيث يكون لديك جمهور جهاز وقت إطلاق المشروع.

ويمكنك أيضا استخدام أهداف SMART لتوجيه تحديد أهدافك ولكن في النهاية سوف تكون الأهداف التي حددتها لنفسك بناءً على تجربتك ونوع عملك شخصية للغاية بالنسبة لك.

تحديد خطة عمل لمشروعك التجاري

حدد أهدافك والخطة الصحيحة قبل الذهاب إلى البنك للحصول على قرض، فلن تحتاج إلى زيادة الوقت في خطة عملك, بمجرد كتابتها على قطعة من الورق, أكتبها بطريقة واضحة بخط اليد.

وكلما كتبت أهدافًا بخط اليد، فأنت دائمًا أكثر احتمالية لتحقيقها, فكر دائمًا في أهدافك مما يساعدك على تذكرها بها حتى لا أستطيع الهروب منك.

دراسة جدوى للمشروع التجاري

عليننا أن نسأل ما هو طبيعة عملي ونشاطي التجاري؟ وقبله تحديد مشاكل العمل ما هي وظيفة أعمالي ونشاطي التجاري؟ وما هو نوع الجماهير المستهدفة لنشاطي التجاري؟

القيام بتحليل SWOT  وهي عبارة عن تحديد نقاط القوة ونقاط الضعف والفرص الجيدة والتهديدات والمخاطر لهذا المشروع.

وقائمة الجماهير المستهدفة, وإيجاد خطة للتسويق وكيفية ترويج مشروعك والأماكن المناسبة؟ وضع خطة مالية محكمة يتكون من قائمة التكاليف.

وخطة دعم المشروع أول سنة ومتى سوف نجني الأموال وهي ما يسمى التوقعات المالية, وتنويع مصادر المشروع.

تحديد طرق الدفع

في البداية، من المحتمل ألا تكون قادرًا على الدفع بنفسك، حيث سوف تحتاج إلى إعادة استثمار أرباحك في عملك حتى تتمكن من توسيع نطاق عملك بشكل أسرع.

ومع ذلك، فإن بعض المشاريع لديها تكاليف قليلة جدًا مثل الأعمال المستقلة التي قد تتطلب بعض البرامج أو جهاز كمبيوتر قد تمتلكه بالفعل أو يمكنك الوصول إليه.

إيجاد شريك لعملك التجاري

ريادة الأعمال آخذة في الإرتفاع ولذا لن ينطبق هذا على الجميع, ولكن النجاح في العمل يأتي أحيانًا على شكل مجموعة أو جماعات لتحقيق النجاح بسرعة.

سوف يكون هناك الكثير من الوقت والموارد التي تستخدمها في عملك, ووجود شخص تثق ببنائه جنبًا إلى جنب يمكن أن يسمح لك بتقسيم عبء العمل حتى تتقدم بشكل أسرع, والنظام المحاسبي.

الشيء المهم الذي يجب التأكيد عليه بشأن الشراكة هو أنك تحتاج حقًا إلى معرفة مدى جودة عملك مع شخص ما, هل هذا الشخص جدير بالثقة؟ هل عملتما معا من قبل؟ كيف تمكنتما من إدارة الصراعات في الماضي؟

هل تتوازن مهاراتك مع بعضها البعض؟ هل سوف تدمرعلاقة العمل علاقة صداقتك الحالية؟ تأكد من طرح جميع الأسئلة الصعبة لأن اختيار الشريك الخطأ، إذا قررت أن يكون لديك واحد على الإطلاق، يمكن أن يكون له عواقب سلبية.

تحديد اسم نشاطك التجاري

قد يكون الوصول إلى اسم العمل المثالي أمرًا صعبًا، خاصةً إذا كنت تريد أن يتماشى مع نطاق com. يمكنك استخدام مُنشئ اسم تجاري مجاني لمساعدتك على ابتكار إسم تجاري مميز.

تحاول بعض العلامات التجارية تضمين كلماتها الرئيسية في اسم العلامة التجارية، مثل مزارع فقيه, ومع ذلك، فإن بعض العلامات التجارية تنشئ اسمًا فريدًا، مثل فورد.

يجب أن يكون اسم النشاط التجاري الذي تختاره جذابًا، ولا يُنسى، ويسهل تهجئته عند سماعه، وله أسماء مستخدمين ومجال له علاقة بالنشاط التجاري.

تسجيل النشاط التجاري

وهو يعتمد على كل منطقة أو دولة أو مدينة, بعض الدول مثلا أمريكا، لا تحتاج إلى تسجيل عملك حتى تكسب مبلغًا محددًا من الدخل أو الربح منه.

ولكن عليك إستخراج سجل تجاري لنشاطك التجاري ورخصة البلدية والتسجيل في الغرفة التجارية ومصلحة الزكاة والدخل.

حتى لا يتعثر أعمالك التجارية مع أول ضربة لذلك، كلما أسرعت في تسجيل أعمالك التجارية من قبل النظام، زادت راحتك وإهتمامك بأمورك التجارية وإكتسبت المصداقية لدى العملاء من المنظور القانوني.

إنشاء منتج أو خدمة

هناك عدد من المنتجات أو الخدمات التي يمكنك إنشاؤها لبيعها لجمهورك عند بدء عملك التجاري, وفي التجارة الإلكترونية، يمكنك استخدام Oberlo للإختيار من بين ملايين المنتجات.

والتي يمكنك بيعها من أي مكان شائع مثل الأزياء والمجوهرات وديكور المنزل والسيارات والجمال والإلكترونيات والعطور والملابس.

سوف تعتمد المنتجات التي تنشئها لعملك بشكل كبير على مجموعة المهارات ونوع عملك, وطبيعة عمالك ومع ذلك، هناك عدد لا يحصى من المنتجات التي يمكن طلبها أو إنشاؤها والتي يمكنك بيعها للعميل.

نصيحة لمشروعك التجاري

إذا كنت تخطط لبدء العمل الحر أو التدريب أو الإستشارات، فإن Shopify لديه خيار توصيل العديد من الأدوات الشائعة مثل التنزيلات الرقمية.

وبيع المنتجات الرقمية عبر الإنترنت، وإعادة الشحن لبيع الإشتراكات عبر الإنترنت و SendOwl لبيع مقاطع الفيديو عبر الإنترنت, لذلك عليك بالإهتمام بالعميل من خلال الإنترنت.

ترويج نشاطك التجاري

أهم جزء في بدء عملك التجاري هو مرحلة الترويج, لأنه سوف يساعدك عرض عملك أمام الناس على تحقيق مبيعات كثيرة بحيث تتحول فكرتك إلى عمل تجاري, ومن هذه المواقع:

فيسبوك

يمكنك تشغيل إعلانات Facebook من خلال متابعة الإهتمامات الواسعة وتضمين العلامات التجارية ذات الصلة لجذب جمهور أوسع.

ويمكنك أيضًا النشر في مجموعات وقروبات Facebook كصفحة معجبين بك والتي تعد رائعة للشركات ذات الجماهير المتخصصة.

إنستغرام

اعمل على تنمية عدد متابعينك على موقع إنستغرام حتى تتمكن من جعل المبيعات منوعة في Instagram, ويمكنك أيضًا إضافة روابط مباشرة في Instagram Stories لجذب المزيد من المبيعات.

بنترست

تعد لوحات المجموعات والصور طريقة رائعة للحصول على رؤية لمشروعك عندما تبدأ, ويمكنك أيضًا إنشاء اللوحات الخاصة بك للترويج للمحتوى الخاص بك.

لينكد ان

أنشئ علامتك التجارية الشخصية من خلال إنشاء منشورات ومشاركة الأفكار حول المقالات على LinkedIn, ادعُ المستخدمين المعنيين إلى متابعتك لزيادة مدى وصولك.

تحسين محرك البحث سيو

عن طريق تحسين موقع الويب الخاص بك للبحث وإنشاء محتوى متجاوب, من خلاله يمكنك توليد مزيد من العملاء، و حركة المرور على الإنترنت.

Quora

أجب عن الأسئلة المتخصصة على موقع Quora للترويج إلى موقعك على ويب, ويمكنك استخدام أدوات تحسين محركات البحث (SEO) للعثور على الكلمات الرئيسية ذات التصنيف العالي في Quora للمساعدة في زيادة ظهورك في محركات البحث.

كلوب هاوس

ابدأ غرفة لبدء المناقشات حول علامتك التجارية, ونشاطك التجاري, عبر الإنضمام إلى غرف أخرى متعلقة بالنشاط التجاري.

والتواصل مع أصحاب الأعمال الحرة , وحاول بناء علاقات بحيث يتابع الأشخاص ملفك الشخصي ويوصون الآخرين بعملك.

مساحة تويتر

إجعل أعمالك منشورة على شكل تغريدات عبر تطبيق تويتر, وأيضا الدخول في مساحات لجذب المزيد من العملاء.

How to set up your business
Create your own business

Every human being except a man or a woman wants to have a business that makes him happy and has a stable income every month and the formation of a culture.

Of self-employment according to the nature of each country or society, because the philosophy of human beings is to strive for happiness and find the needs of society.

In this article, we will discuss in an easy and simplified practical way how to create an effective business that depends on several criteria, depending on the laws of the country or region, in addition to certain tools to reach your business to the target audience.

Getting ready for business

Here the most important point is to be ready to start a business, it is more about the mind and the idea than the timing, are you in the right frame of mind to start your business? And you may need to reconsider more than once depending on the ambition in entrepreneurship.

The truth is that starting a business is very easy, but doing it is as simple as that, because establishing the base in any business requires effort, patience, time and money at the beginning of a typical project.

And you may need to be mentally prepared to do something. Why? There will be challenges like creating ads that generate sales, and if your mindset is not in the right place you may lose.

But be mindful, calm and patient, you will be able to fail with the first trial until you begin to learn and realize and make great gains.

Determine the type of business

In order to know the type of business you want to start, create a list of the things that you are passionate about, for example, the restaurant market, the clothes market.

The elevator market, the iron market, the personal finance market, the car market, the mobile market, and the perfume and makeup market.

Next, use a tool like Keywords Everywhere to find the search volume of your listing in Google. This will help you understand how popular your list of ideas is.

You can also use Google Trends to analyze whether a trend is up, down, or stable to determine long-term viability.

Choose a business model

After coming up with a business idea, think about how to implement it in your country, city or any suitable area of ​​the world for you.

Where the business model will play an important role for you, by business model is a strategy for how you can provide value to your idea and make money from your customer base.

Types of e-commerce

Affiliate Marketing

Promote your products and other business services online, and get commission on every sale you make with your affiliate marketing idea.

freelance work

It is simply providing a service to other individuals and companies using the skills you have, such as advertising, writing, design, programming, and others.

Training and Consulting

You are a coach by giving courses online or through a YouTube channel, or as a consultant and sell your experiences, experiences, tips and guidelines.

Information Products

Collect and sell your expertise in e-books, worksheets, templates, online courses, make-up arts, kitchen or interior design.

Realistic goals and expectations

One of the biggest reasons for business failure comes from superficial and negative expectations, such as constantly hearing stories of people pouring thousands of money into ads thinking they will triple their money and ending up in debt.

Most people approach their first jobs with a sense of false optimism, and if this guy can do it, so can I, you think of yourself casually, but what you casually ignore is the fact that this guy has been doing his winnings professionally for years.

Don't focus on the first sale, focus on creating content to drive relevant traffic, or perhaps before you start a business, you choose to create a following on your Instagram app so that you have a device audience at launch.

You can also use SMART goals to guide your goal setting but in the end the goals you set for yourself based on your experience and type of work will be very personal to you.

Define a business plan for your business

Set your goals and the right plan before going to the bank for a loan, you will not need to spend more time in your business plan, once you write it down on a piece of paper, write it in a clear handwriting manner.

The more you handwrite goals, the more likely you are to achieve them. Always think of your goals will help you remember them so that I can't escape from you.

Feasibility study for a commercial project

We have to ask what is the nature of my work and my business? And before that, identifying work problems, what is the function of my business and commercial activity? What are the target audiences for my business?

Do a SWOT analysis, which is to identify the strengths, weaknesses, good opportunities, threats and risks of this project.

And a list of target audiences, finding a marketing plan, how to promote your project and the appropriate places? Develop a tight financial plan consisting of a list of costs.

And the plan to support the project, the first year, and when we will make the money, which is the so-called financial forecast, and the diversification of project sources.

Select payment methods

In the beginning, you will likely not be able to pay yourself, as you will need to reinvest your earnings into your business so that you can scale your business faster.

However, some projects have very few costs such as a freelance business that may require some software or a computer that you may already own or have access to.

Find a partner for your business

Entrepreneurship is on the rise so this will not apply to everyone, but business success sometimes comes in the form of a group or groups to achieve success quickly.

There will be a lot of time and resources you use in your business, and having someone you trust build alongside you can allow you to split the workload so you progress faster, and the accounting system.

The important thing to stress about a partnership is that you really need to know how well you work with someone, is that The person is trustworthy? Have you worked together before? How did you manage conflicts in the past?

Do your skills balance with each other? Will your work relationship destroy your current friendship? 

Make sure to ask all the tough questions because choosing the wrong partner, if you decide to have one at all, can have negative consequences.

Define your business name

Coming up with the perfect business name can be tricky, especially if you want it to align with your .com domain. You can use a free brand name generator to help you create a unique brand name.

Some brands try to include their keywords in the brand name, such as Fakih Farms, however, some brands create a unique name, such as Ford.

The business name you choose should be catchy, memorable, easy to spell when heard, and have usernames and a domain related to the business.

Business registration

It depends on each region, country or city, some countries like America, you do not need to register your business in order to earn a specific amount of income or profit from it.

However, you must obtain a commercial register for your business, a municipal license, and register with the Chamber of Commerce and the Department of Zakat and Income Tax.

So that your business does not falter at the first strike, the sooner you register your business by the system, the more comfortable you will be and your interest in your business matters and gain credibility with customers from a legal perspective.

Create a product or service

There are a number of products or services that you can create to sell to your audience when you start your business, and in e-commerce, you can use Oberlo to choose from millions of products.

Which you can sell from any popular place like fashion, jewelry, home decor, auto, beauty, electronics, perfume and apparel.

The products you create for your business will depend greatly on your skill set, type of business, and the nature of your workers. However, there are a myriad of products that can be ordered or created that you can sell to a customer.

Advice for your business

If you're planning to start freelancing, training, or consulting, Shopify has the option to connect many popular tools like digital downloads.

Sell ​​digital products online, recharge to sell online subscriptions and SendOwl to sell videos online, so take care of the customer online.

Promote your business

The most important part of starting your business is the promotion stage, because presenting your work in front of people will help you achieve many sales so that your idea will turn into a business, and from these sites:

Facebook

You can run Facebook ads by following broad interests and including relevant brands to attract a wider audience.

You can also post to Facebook groups and groups as your own fan page which is great for businesses with niche audiences.

Instagram

Grow your Instagram followers so you can make sales fun on Instagram, and you can also add direct links in Instagram Stories to drive more sales.

Pinterest

Group and photo boards are a great way to get a view of your project as you get started, and you can also create your own boards to promote your content.

LinkedIn

Build your personal brand by creating posts and sharing ideas about articles on LinkedIn, invite relevant users to follow you to increase your reach.

Search engine optimization seo

By optimizing your website for search and creating responsive content, you can generate more customers and traffic on the Internet.

Quora

Answer specialized questions on Quora to promote your website, and you can use search engine optimization (SEO) tools to find high-ranking keywords on Quora to help increase your visibility in search engines.

Club House

Start a room to start discussions about your brand, and your business, by joining other rooms related to the business.

Connect with freelancers and try to build relationships so that people follow your profile and recommend your work to others.

Twitter space

Make your business published in the form of tweets through the Twitter application, and also enter into spaces to attract more customers.

2 Comments

Post a Comment