Killer cells
الخلايا القاتلة

جائحة كورونا قد تصيب الشخص بأعرأض تختلف قوتها من شخص إلى آخر, وهذا يكون عن طريق "الخلايا القاتلة" وفق دراسة علمية تسأل هذه الفرضية لماذا تتباين أعراض كورونا بين شخص وآخر؟

الجواب ميكروب, وهنا كشفت دراسة جديدة عن سبب إصابة بعض الأشخاص بأعراض خفيفة، والبعض الآخر بأعراض شديدة مع فيروس "كورونا" المستجد، فما هي الأسباب؟

أسباب أعراض كورونا

قام علماء وباحثين بجمع عينات من الدم وتحليلها للإجابة على هذا السؤال "لماذا أعراض كورونا متباينة بين شخص وآخر؟، ونتيجة لذلك توصلوا إلى نتيحة وهي أن الاختلاف من شدة الأعراض والحالات التي تحدث خلال الإصابة مع كورونا يعود إلى الذاكرة المناعية لكل خلايا الشخص.

وتعتبر هذه الخلايا التائية والتي إسمها "القاتلة" هي المكون الرئيسي للمناعة المضادة للفيروسات، فهذه الخلايا المناعية والتي تسمى "قاتلة" للخلايا المصابة بالعوامل المسببة لهذه الأمراض بفضل نشاطها فلا تنتشر العدوى التي اخترقت الجسم.

وأظهرت الدراسة أيضا أن الخلايا التائية القاتلة المأخوذة من مرضى فيروس كورونا، الذين كان لديهم أعراض شديدة بشكل خاص، أظهرت في الواقع علامات أقل على إصابتهم مع فيروس كورونا التي تسببت في نزلات البرد والإنفلونزا في العام الماضي.

الذاكرة والجهاز المناعي

حيث أوضح العلماء أن من أصيبوا مع أمراض من عائلة "كورونا" مثل سارس، يسهل عليهم تحمل "كوفيد-19"، بسبب إنتاج الخلايا التي ينشطها الجهاز المناعي من الذاكرة، حيث يمكن "لهذه الخلايا المناعية يمكن أن تعيش في أجسامنا لسنوات".

وأوضح الباحث الرئيسي للدراسة، أستاذ علم الأحياء الدقيقة والمناعة في جامعة ستانفورد، الدكتور مارك ديفيس أن الخلايا التائية حيث تتعرف على مسببات الأمراض بطريقة مختلفة، ومن الصعب خداعها، وهذه الخلايا المناعية مزودة بآلية تجعلها تنتقل بسرعة حتى يتم حماية الجسم من العدوى.

Killer cells
Killer cells

The Corona pandemic may infect a person with symptoms that vary in strength from one person to another, and this is through “killer cells”, according to a scientific study that asks this hypothesis why the symptoms of corona vary from one person to another?

The answer is a microbe, and here a new study revealed why some people have mild symptoms, and others have severe symptoms with the emerging “Corona” virus, so what are the reasons?

Corona symptoms causes

Scientists and researchers collected and analyzed blood samples to answer this question, “Why are the symptoms of corona different from one person to another?” As a result, they came to the conclusion that the difference in the severity of symptoms and conditions that occur during infection with corona is due to the immune memory of all cells of the person.

These T cells, which are called "killer", are the main component of antiviral immunity. These immune cells, which are called "killer" cells infected with the factors causing these diseases, thanks to their activity, do not spread the infection that has penetrated the body.

The study also showed that killer T cells taken from coronavirus patients, who had particularly severe symptoms, actually showed fewer signs of infection with the coronavirus that caused colds and flu last year.

Memory and the immune system

Where scientists explained that those who have been infected with diseases from the “Corona” family, such as SARS, can easily tolerate “Covid-19”, due to the production of cells activated by the immune system from memory, as “these immune cells can live in our bodies for years.”

The lead author of the study, Professor of Microbiology and Immunology at Stanford University, Dr. Mark Davis, explained that T cells recognize pathogens in a different way, and it is difficult to deceive them, and these immune cells are equipped with a mechanism that makes them transmit quickly so that the body is protected from infection.

2 Comments

Post a Comment