Self development
تطوير الذات

تتركز فكرة تطوير الذات على الأنشطة التي تعمل على تطوير قدرات الفرد وإمكاناته ، وبناء رأس المال الحقيقي وهو الإنسان، وتسهيل التوظيف، وتحسين نوعية الحياة وتحقيق الأحلام والتطلعات, قد يحدث تطوير الذات على مدار عمر الفرد بأكمله.

وأن فكرة الذات يكمن في إدراك الشخص إلى صفاته ونفسه ومعرفتها الذاتية, عن طريق تخيل صورة الذات وكيف الإنسان يرى نفسه, من خلال ذلك الشخص يرى الصورة الحقيقية إلى نفسه وذاته.

ومن خلال معرفة الضعف والإضطراب النفسي نستطيع أن نرى ذلك من الواقع العملي, حيث من عدة وسائل والسلوك على البيئة ووسائل الإعلام والأصدقاء في فهم تطوير الذات إلى الإيجابية.

حيث كثير من مشاهير فكرة تطوير الذات وضعوا تنمية ومفاهيم في المجال في رفع سلوك الفرد, ووضع طرق سهلة في تطوير الذات.

تعريف تطوير الذات

هو بإختصار هي عملية إمتلاك وكسب مهارات جديدة إيجابية وتنمية الفرد من قدرات سواء كانت من الناحية العملية والنفسية والمالية والعقلية, عن طريق رفع المهارات النفسية وكسب صفات وسلوك إيجابي, وقدرة الفرد على تجاوز الصعاب.

ومن خلاله يتم تطوير الذات والقدرات من خلال الخبرات التي يحصل عليها الشخص في حياته اليومية، وكذلك عن طريق متابعة سلوك الآخرين وطريقة تعاملهم مع ما يواجههم من مشكلات حتى دون أن نلاحظ مراقبتنا لهم، وتطوير الذات هو أفضل حل يمكن اتباعه من أجل تحسين الحياة.

والهدف هو إرضاء ميول الفرد إلى نفسه وليس لإرضاء الآخرين، فبعد معرفة قدراته، سوف يعرف نوع الشخصية التي يرغب أن يكون عليها فيتم تغيير من نفسه على ذلك النحو، إذ أن من يتصالح مع ذاته يمكنه أن يطورها، وبعد ذلك يأتي دور تحديد المهارات التي يود الفرد امتلاكها، ويكون عليه بذل الجهد حتى يصل إلى أهدافه.

أهمية تطوير الذات

تطوير الذات من الأمور التي يجب على الجميع اتباعها، حتى يستطيعوا تغيير حياته وتوظيف قدراته وسلوكه لتحقيق الفائدة ومنها عدة نقاط:

احترام الشخص

إذا كان هناك أحد يريد أن يحقق أحلامه لن يستطيع ذلك إلا إذا كان يمتلك ثقة كبيرة في نفسه، ولن يتمكن من ذلك سوى بامتلاك مهارات وقدرات عالية.

امتلاك الفرص

جيث إن تنمية الشخص لذاته سوف تساعده على الوصول إلى فرص جديدة، لم يكن سينالها إلا في حين كونه مجهز لها.

تنمية الوعي

يجب أن يتعرف الفرد على نفسه، ويعرف ما الذي يمكنه فعله، حتى يستطيع تحقيق أحلامه، والوصول إلى سعادته من خلال ذلك.

الشخص المثالي

في الغالب يكون هدف الشخص من تنمية ذاته هو جعل ذاته تنمو بشكل أفضل سواءً على الصعيد الاجتماعي، العلمي، العملي، أو النفسي.

تنمية الآداء

حيث إن تنمية الذات تساهم في جعل الفرد يعرف أهمية الوقت، وتجعله يصب كامل تركيزه على هدفه، مما يحسن آدائه في التنفيذ، ويقلل الوقت المستهلك في إتمام الهدف.

معرفة الأهداف

تنمية الوعي الذاتي تسهل على الفرد معرفة الطريق الذي يجب عليه أن يسلكه، فيستطيع التقرير ووضع جدول لتحقيق هدفه وتحديد أولوياته، فلا يسهو عنه أو يتم إلهائه.

التصرف مع المشاكل

تنمية الذات تجعل لدى الشخص القابلية على تقبل المشاكل والتعامل معها، والتأقلم عليها في حال ساءت الأمور.

الدافع الذاتي

كلما أنجز الفرد مرحلة من مراحل الوصول إلى حلمه، سيكون عنده دافع حتى يتم المرحلة التي تليها وصولًأ إلى الهدف.

خطوات تطوير الذات

هناك عدة خطوات في رفع والعمل على النفس وتطويرها باستمرار من مختلف الجوانب، ولذلك عليه العمل على نفسه حتى يضمن الأفضل، ومن خطوات تطوير الذات هي:

تغذية الذات

يجب تغذية الذات من خلال بعض الطرق المختلفة مثل الإنضمام للندوات والدورات، قراءة الكتب حيث إنها من المصادر التي تُكسب قارئها الحكمة، وحضور ورش العمل للحصول على قدرات جديدة تساهم في تنمية الذات.

وكذلك التفاعل مع أشخاص مروا بتجارب كثيرة في حياتهم، وأيضًا الحفاظ على التخطيط للقيام بالأعمال قبل البدأ فيها، وإتمامه في وقته حتى تنمو القدرة على احترام الوقت، وإضافةً إلى ذلك يمكن الاستعانة بمتخصصين كنوع من التوجيه.

التخلص من الخوف

من النصائح الأساسية التي يعتمد عليها جميع المختصون في  تطوير الذات وتقوية الشخصية هي التخلص من الروتين اليومي، الذي تشوبه المخاوف من كل ما هو جديد، فيتحول إلى شخص شجاع ويُجرب نشاطات جديدة، وبذلك يتخلص من العوائق التي تقف أمام تحقيق هدفه في الحياة.

وكذلك يؤكد الخبراء على ضرورة التعبير عن المشاعر، وعدم القيام بأمور ضد رغبة الفرد مثل عدم الذهاب إلى أماكن غير مرغوبة، أو الالتقاء بأشخاص غير محببين.

الأفكار الإيجابية

ينبغي الامتناع عن الأفكار السلبية المتعلقة بتطوير الذات، والقيام بعكس ذلك والتفكير بإيجابية، وهو حب النفس، وإبراز نقاط القوة الخاصة بها، وحتى يستطيع الفرد تحقيق ذلك يجب عليه تجنب الأشخاص ذوات التفكير السلبي، لمنع الأفكار المحبطة التي يكتسبها من خلال تمضية الكثير من الوقت معهم.

مهارات تطوير الذات

حتى يقوم الفرد بتطوير ذاته عليه أن يكتسب بعض المهارات التي تساعد على تحقيق ذلك، فإن قام بتدريب نفسه على اكتسابها سوف يكون سلك الجزء الأكبر من طريق تنمية الذات الذي يحلم به، ومن مهارات تطوير الذات الآتي:

وضع خطة في بلوغ هذا الهدف دون التعرض للكثير من العواقب والأزمات.

ترتيب الأهداف من حيث الأهمية، فهناك منها المهم وكذلك الأكثر أهمية، ولذلك يحب تحديد الأهم والعمل على تحقيقه، ثم الأقل في الأهمية حتى لا يستنفذ الكثير من الوقت لبلوغ جميعهم.

التعلم والتثقف في مجال العمل، حيث إن التعلم أمر بالغ الأهمية ولكن إذا كان لن يتم استغلاله في عمل يخدم الشخص والمجتمع، فسيكون عبء عليه.

النجاح من الداخل، لذلك يجب أن ينمي ثقته في نفسه وفي قدراته، وهذا من أهم الطرق التي تؤدي إلى النجاح في الحياة.

التكلم والتحدث، والاستماع إلى أكبر قدر من حوارات الناس من حوله، حتى يتم اكتساب خبراتهم من التجارب التي عاشوها.

التوازن بين جوانب الحياة المختلفة، حيث إن متطلبات الحياة العالية حينما يصعب على الفرد تحقيقها يشعر بالإحباط والتوتر، لذلك يجب جعل مستوى الحياة يتناسب مع العمل والشخصية.

وإكتشاف شخصية الفرد نفسه، حتى لا يستنفذ وقته في تنمية جانب لا يحقق رغباته، مما يصعب عملية تطوير الذات.

Self development
Self development

The idea of ​​self-development focuses on activities that develop the individual's abilities and potentials, build the real human capital, facilitate employment, improve the quality of life and achieve dreams and aspirations. Self-development may occur throughout the entire life of the individual.

And that the idea of ​​the self lies in the person's awareness of his qualities and self and self-knowledge, by imagining the image of the self and how the person sees himself, through that person sees the true image of himself and himself.

And by knowing the weakness and psychological disorder, we can see that from the practical reality, in terms of several means and behavior on the environment, the media and friends in understanding self-development into positivity.

Where many famous people of the idea of ​​self-development put development and concepts in the field to raise the behavior of the individual, and put easy ways to develop the self.

self development definition

In short, it is the process of owning and gaining new positive skills and developing the individual's capabilities, whether in practical, psychological, financial and mental terms, by raising psychological skills and gaining positive qualities and behavior, and the individual's ability to overcome difficulties.

Through it, self-development and capabilities are achieved through the experiences that a person obtains in his daily life, as well as by following the behavior of others and the way they deal with the problems they face without even noticing that we are observing them.

The goal is to satisfy the individual's inclinations to himself and not to please others, after knowing his capabilities, he will know the type of personality he wants to be, and he will change himself in that way, since whoever reconciles with himself can develop it, and then comes the role of determining the skills he would like The individual possesses it, and he has to make an effort to reach his goals.

The importance of self development

Self-development is one of the things that everyone must follow, so that they can change his life and use his abilities and behavior to achieve benefit, including several points:

respect the person

If someone wants to achieve his dreams, he will not be able to do so unless he has great confidence in himself, and he will only be able to do that by possessing high skills and abilities.

Owning opportunities

So that a person's self-development will help him access new opportunities, which he would not have obtained except while he was equipped for them.

awareness development

The individual must know himself, and know what he can do, so that he can achieve his dreams, and reach his happiness through that.

perfect person

In most cases, the goal of a person in self-development is to make himself grow better, whether on the social, scientific, practical, or psychological levels.

performance development

As self-development contributes to making the individual know the importance of time, and makes him focus his full focus on his goal, which improves his performance in implementation, and reduces the time spent in completing the goal.

Knowing the goals

The development of self-awareness makes it easier for the individual to know the path he must take, so he can report and set a schedule to achieve his goal and set his priorities, so that he is not forgotten or distracted.

Dealing with problems

Self-development makes a person the ability to accept problems and deal with them, and adapt to them if things go wrong.

self-motivation

Whenever the individual achieves a stage of reaching his dream, he will have a motivation to complete the next stage in order to reach the goal.

Self-development steps

There are several steps in raising and working on the self and constantly developing it from various aspects, and therefore he must work on himself to ensure the best, and among the steps of self-development are:

self feeding

The self must be nourished through some different ways such as joining seminars and courses, reading books as it is one of the sources that gain its reader wisdom, and attending workshops to obtain new abilities that contribute to self-development.

As well as interacting with people who have gone through many experiences in their lives, as well as maintaining planning to do work before starting it, and completing it on time so that the ability to respect time grows, and in addition, specialists can be used as a kind of guidance.

get rid of fear

One of the basic tips that all specialists in self-development and character strengthening rely on is getting rid of the daily routine, which is marred by fears of everything new, so he turns into a brave person and tries new activities, thus getting rid of the obstacles that stand in the way of achieving his goal in life.

Experts also stress the need to express feelings, and not to do things against the individual's desire, such as not going to undesirable places, or meeting unpopular people.

positive thoughts

It is necessary to refrain from negative thoughts related to self-development, and to do the opposite and think positively, which is self-love, highlighting its strengths, and so that the individual can achieve this, he must avoid people with negative thinking, to prevent the frustrating thoughts that he acquires by spending a lot of time with them.

Self development skills

In order for the individual to develop himself, he must acquire some skills that help to achieve this. If he trains himself to acquire them, he will have taken the bulk of the path of self-development that he dreams of. Among the skills of self-development are the following:

Develop a plan to achieve this goal without experiencing many consequences and crises.

Arrange the goals in order of importance, there are important ones as well as the most important, and therefore he likes to identify the most important and work to achieve it, then the least important so as not to spend a lot of time to reach all of them.

Learning and education in the field of work, as learning is very important but if it is not used in work that serves the person and society, it will be a burden on him.

Success from within, so he must develop confidence in himself and in his abilities, and this is one of the most important ways that lead to success in life.

Speak and talk, and listen to as much of the conversations of people around him, so that their experiences are gained from the experiences they have lived.

Balance between the different aspects of life, as the high demands of life when it is difficult for an individual to achieve them feels frustrated and stressed, so the standard of life must be made commensurate with work and personality.

and discover a person The individual himself, so that he does not waste his time in developing an aspect that does not fulfill his desires, which makes the process of self-development difficult.

2 Comments

  1. ما شاء الله مقال مميز ومحتوى هادف

    ReplyDelete

Post a Comment