iPad mini
آيباد ميني

مجموعة أخبار منوعة من عالم التقنية والعلوم ومنها شركة سامسونج توقف تحديث جالاكسي إس ثمانية, وتطورات محاكمة إيبيك غايمز وشركة آبل, وأيضا ثغرة خطيرة في متصفح سفاري وخبر تسريب آيباد الجديد, وأخيرا موضوع الصاروخ الصيني الذي شغل العالم.

سامسونج توقف تحديث اس ثمانية

بعد أربع سنوات من طرحها في الأسواق توقفت سامسونج عن طرح تحديثات هواتف جالاكسي S8 و جالاكسي S8 + الذكية, حيث وصلت إلى نهاية دعم البرامج الذي وعدت به الشركة.

قبل عام، توقفت سامسونج عن طرح تحديثات أمنية شهرية لهاتفي جالاكسي S8 و جالاكسي S8 +, والآن تم إسقاط التحديثات تمامًا, حيث اختفت للتو من قائمة توزيع تحديثات الأمان على الهواتف الذكية في كتالوج سامسونج.

لن تنشر سامسونج أي تحديثات على أجهزة جالاكسي S8, وبذلك لسبب عدم وجود إصلاحات منتظمة، من الواضح أن الهواتف الذكية أقل أمانًا من الهواتف التي تتلقى تصحيح أمان أندرويد من جوجل كل شهر, ومع ذلك، سوف تستمر هذه الأجهزة بالعمل بشكل طبيعي.

محاكمة "آبل"و"إيبيك غايمز"

بدأت يوم الإثنين الماضي، أول جلسة محاكمة في قضية شركتي "آبل" و"إيبيك غايمز" بعد أشهر طويلة من الخلاف على خلفية سياسة متجر التطبيقات "آب ستور" والغرامات التي يفرضها على مطوّري الألعاب وحصة المبيعات والأرباح.

وسوف يدلي الرئيس التنفيذي لشركة "آبل"، تيم كوك، شهادته للمرة الأولى، ومن المتوقع أن يقدم أدلة قوية للدفاع عن شركته في أحد أكبر التحديّات التي تواجهها آبل منذ إنشائها.

حيث قامت "إيبيك غايمز" برفع دعوى قضائية ضد "آبل"، العام الماضي 2020، في محكمة فدرالية في كاليفورنيا، زاعمة أن العمولات التي تراوح بين 15 و 30 في المئة التي تفرضها "آبل" مقابل إستخدام أنظمة الدفع داخل التطبيق وممارسة التحكم في التطبيقات التي يمكن تثبيتها على أجهزتها تصل إلى سلوك هضم حقوق الشركة.

ويرجع أسباب الخلاف بعد أن حاولت "إيبيك" تنفيذ نظام الدفع داخل التطبيق الخاص بها في لعبة "فورتنايت" الشهيرة وحظرت "آبل" اللعبة من متجر التطبيقات الخاص بها بعد ذلك.

ثغرة خطيرة في متصفح سفاري

أوضح باحثون من شركة ”جوجل“ وجود ثغرات أمنية متعددة في متصفح الويب الخاص مع Apple Safari، تسمح بتتبع عادات التصفح للمستخدمين على الرغم من ميزة منع التتبع الذكي من أبل.

شركة جوجل تخطط إلى نشر تفاصيل حول ثغرات الأمان في المستقبل القريب، حيث عثرت على الثغرات لأول مرة في صيف عام 2019 ، وتم الكشف عنها إلى شركة أبل في أغسطس.

والباحثون حددوا خمسة أنواع مختلفة من الهجمات المحتملة التي تسمح للأطراف الخارجية للحصول على ”معلومات خاصة حساسة حول عادات المستخدم في التصفح“.

وقال الباحثون أن متصفح Safari ترك البيانات الشخصية مكشوفة لأن قائمة منع التتبع الذكي تخزن ضمنيا المعلومات حول المواقع التي زارها المستخدم، وهو ما يمكن إلى الكيانات الضارة من استخدام هذه العيوب لإنشاء ”بصمة ثابتة“ من شأنها أن تتبع المستخدم في جميع أنحاء الويب أو ترى ما الذي يبحث عنه المستخدمون الأفراد على صفحات محرك البحث.

حيث بدأت آبل في تنفيذ التتبع الذكي في عام 2017، وتركز هذه الميزة على الخصوصية وتهدف إلى زيادة صعوبة تتبع المواقع للمستخدمين عبر الويب، ومنع إنشاء ملفات تعريف التصفح والتاريخ.

وقال الخبير لوكاس أوليجنيك، باحث في الأمن، إنه إذا تم إستغلال هذه الثغرة، فإنها ستسمح في تتبع المستخدم من دون إقرار ولا يمكن السيطرة عليه.

حيث قامت شركة آبل في معالجة هذه الثغرات الأمنية في متصفح Safari في تحديث تم إجراؤه في ديسمبر، وعلى الرغم من أن أبل لم توفر الائتمان الكامل حتى الآن، لذا ما تزال هناك فرصة وراء استمرار بعض المشكلات.

 تسريبات iPad mini 6

تم رصد تسريبات مصورة ثلاثية الأبعاد توضح تصميم جهاز iPad mini 6 اللوحي الذي يظهر باثنان من الثقوب للكاميرة الأمامية وقاريء FP.

وأن هذه التسريبات المصورة ثلاثية الأبعاد على أن شركة آبل في طريقها لإجراء تغييرات جذرية في تصميم جهاز iPad mini 6 اللوحي، حيث نشرت صور CoverPigtou توضح التغييرات التي سوف تطرأ على تصميم الجهاز.

وأكت بعض التسريبات أن جهاز iPad mini 6 قد يكون أول إصدار ينطلق من آبل في تصميم ثقب الشاشة للكاميرة الأمامية، مع توقعات أن يقدم نفس التصميم مع هواتف آيفون أيضا.

من ناحية أخرى لا يتضمن هذا الإصدار تقنية وأدوات التعرف على الوجه مع كاميرا FaceID، لذا من المتوقع أن يدعم الهاتف تقنية إستشعار البصمة.

ويأتي أيضا مع الجهاز في قاريء FP في ثقب الشاشة الخاص بالكاميرة الأمامية، إلا أن بعض التوقعات تشير إلى أن مستشعر البصمة يأتي مدمج في زر الطاقة في الإطار الجانبي كما في جهاز iPad Air.

الصاروخ الصيني التائة

بات الصاروخ الصيني والتي أطلقته الصين، يوم الخميس الماضي، بأنه أصبح خارج نطاق السيطرة خلال دورانه حول الأرض، ومن الممكن أن يسقط على سطحها خلال يومي السبت أو الأحد؛ وفقًا لموقع "سبيس نيوز".

حيث يشكل الصاروخ والذي يبلغ وزنه 21 طنًّا المنصة الأساسية مع صاروخ "لونغ مارش 5 بي" الصيني, وكانت الصين قد أطلقت صاروخها حتى يتم يحمل أول وحدة من محطة فضائية جديدة تقوم الصين بتشييدها في الفضاء.

وحسب تصريح الموقع فقد تركت الصين صاروخها حتى يدور حول الأرض دون سيطرة، عوضًا عن أن تحدد مسبقًا بقعة لسقوطه في المحيط، كما هي العادة.

ونقل الموقع عن عالم الفلك الذي يعمل على تتبع الأجسام التي تدور حول الأرض، جوناثان ماكدويل، قوله: "أظن بحسب المقاييس الحالية أنه من غير المقبول أن يسمح له بالعودة لدخول (الغلاف الجوي) دون سيطرة".

وقال أيضا إن حطام الصاروخ بعد احتراقه في الغلاف الجوي قد يسقط في المحيطات التي تغطي معظم سطح الأرض، إلا أنه لا يزال يشكل تهديدًا للمناطق المأهولة بالبشر.

وفي حديث آخر قالت الصين أنها أطلقت الوحدة الرئيسية لأول محطة فضاء دائمة لها، والتي سوف تستضيف رواد فضاء على المدى الطويل، في أحدث نجاح إلى برنامج حقق عددًا من طموحات الصين المتزايدة في السنوات الأخيرة.

حيث انطلقت وحدة "التناغم السماوي"، إلى الفضاء عبر صاروخ "لونغ مارش 5 بي" من مركز إطلاق ونتشانغ في مقاطعة جزيرة هاينان الجنوبية.

Chinese missile
Chinese missile

A variety of news from the world of technology and science, including Samsung, has stopped updating the Galaxy S8, developments in the Epic Games and Apple trial, as well as a serious loophole in the Safari browser and the news of the new iPad leak, and finally the issue of the Chinese missile that occupied the world.

Samsung discontinued the S8 update

Four years after its introduction in the market, Samsung stopped offering updates to the Galaxy S8 and Galaxy S8 + smartphones, as it reached the end of the software support promised by the company.

A year ago, Samsung stopped rolling out monthly security updates for the Galaxy S8 and Galaxy S8 + phones, and now the updates have been dropped completely, as they just disappeared from the list of security updates for smartphones in the Samsung catalog.

Samsung will not publish any updates on the Galaxy S8 devices, so for the reason that there are no regular fixes, it is clear that smartphones are less secure than phones that receive the Android security patch from Google every month, however, these devices will continue to operate normally.

Apple and Epic Games trial

Last Monday, the first court session in the case of "Apple" and "Epic Games" began after long months of disagreement over the policy of the "App Store" and the fines imposed on game developers and the share of sales and profits.

Apple CEO Tim Cook will testify for the first time and is expected to provide solid evidence to defend his company in one of the biggest challenges that Apple has faced since its inception.

Last year, Epic Games filed a lawsuit against "Apple" in federal court in California, alleging that commissions ranging between 15 and 30 percent that Apple charges for using in-app payment systems and exercising application control. That can be installed on its devices up to the behavior of digesting the rights of the company.

The reasons for the disagreement are due after Ipic tried to implement its own in-app payment system in the famous "Fortnite" game, and Apple banned the game from its app store after that.

Serious vulnerability in the Safari browser

Researchers from the company "Google" explained that there are multiple security flaws in the private web browser with Apple Safari, which allow tracking users' browsing habits despite the Apple's smart tracking feature.

Google plans to publish details about the security vulnerabilities in the near future, as it first found the vulnerabilities in the summer of 2019, and it was revealed to Apple in August.

The researchers identified five different types of potential attacks that allow third parties to obtain "sensitive private information about a user's browsing habits".

The researchers said that the Safari browser left personal data exposed because the Smart Tracking Block list implicitly stores information about the sites the user visited, which enables malicious entities to use these flaws to create a "fixed fingerprint" that will track the user around the web or see what What individual users search for on search engine pages.

Apple began implementing smart tracking in 2017, and this feature focuses on privacy and aims to make it more difficult for users to track websites across the web, and prevent the creation of browsing and history profiles.

The expert, Lucas Olejnik, a security researcher, said that if this vulnerability is exploited, it will allow the user to be tracked without approval and cannot be controlled.

Apple addressed these vulnerabilities in the Safari browser in an update in December, and although Apple hasn't provided full credit yet, so there is still a chance some problems may persist.

IPad mini 6 leaks

A 3D graphic leak has been spotted showing the design of the iPad mini 6 tablet, which has two perforations for the front camera and an FP reader.

And that these three-dimensional photo leaks indicate that Apple is on its way to making drastic changes in the design of the iPad mini 6 tablet, as CoverPigtou published pictures showing the changes that will occur to the design of the device.

And some leaks stated that the iPad mini 6 may be the first release from Apple in the design of the screen hole for the front camera, with expectations that it will provide the same design with iPhone phones as well.

On the other hand, this version does not include facial recognition technology and tools with FaceID camera, so the phone is expected to support fingerprint sensor technology.

It also comes with the device in the FP reader in the screen hole of the front camera, except that some expectations indicate that the fingerprint sensor comes built into the power button in the side frame as in the iPad Air.

The Chinese missile, the Zona

The Chinese missile, which China launched last Thursday, has become out of control during its orbit around the Earth, and it may fall on its surface during Saturday or Sunday. According to "Space News".

Where the missile, which weighs 21 tons, forms the main platform with the Chinese "Long March 5B" missile, and China had launched its missile until it was carrying the first unit of a new space station that China is building in space.

According to the site's statement, China left its missile until it orbits around the Earth without control, rather than pre-determining a spot for its fall in the ocean, as is usual.

The site quoted the astronomer who works on tracking objects orbiting the Earth, Jonathan McDowell, as saying: "I think according to current standards, it is not acceptable for him to be allowed to enter (the atmosphere) without control."

He also said that the debris of the missile, after burning in the atmosphere, may fall into the oceans that cover most of the Earth's surface, but that it still poses a threat to inhabited areas.

In another conversation, China said it launched the main unit of its first permanent space station, which will host long-term astronauts, in the latest success to a program that has fulfilled a number of China's growing ambitions in recent years.

The "Celestial Harmony" unit was blasted into space by a "Long March 5B" rocket from the Wenchang Launch Center in the southern island province of Hainan.

Post a Comment