Arab family businesses

جاءت مجموعة منصور المصرية كثاني أكبر شركة عائلية في العالم العربي بعد مجموعة العليان السعودية، التي تصدرت قائمة فوربس الصادرة يوم الأحد 9 مايو لأكبر 100 شركة عائلية في منطقة الشرق الأوسط.

وتصنف القائمة الشركات العائلية الأكبر في المنطقة من حيث الملكية وعدد الموظفين والأعمال والتعددية والأداء, ومن الشركات المصرية أيضا جاءت مجموعة العربي في المركز 53 في القائمة.

تأتي بعدها شركة حسن علام القابضة في المركز 75، ثم معمار المرشدي في المركز 82، وأخيرا مجموعة الشرقيون (المالكة للنساجون الشرقيون) في المركز رقم 93 بالقائمة.

شركات الشرق الأوسط

تعتبر الشركات العائلية في الشرق الأوسط أكثر تأثيراً من باقي أتواع الشركات, وفقًا لتقرير عام 2019 الصادر عن PwC ، تساهم الشركات العائلية بحوالي 60٪ من الناتج المحلي الإجمالي للمنطقة وتوظف 80٪ من القوى العاملة.

حيث قدر التقرير أنه في العقد الماضي، انتقل ما يصل إلى تريليون دولار من جيل إلى جيل في الشركات العائلية في الشرق الأوسط.

لكن هذا العقد قد يكون الأكثر تحديًا حتى الآن, حيث تعمل معظم الشركات العائلية الكبيرة في المنطقة في الصناعات التقليدية مثل التوزيع والامتياز والصناعات والعقارات والبناء والضيافة.

ومع ذلك، على الرغم من أن هذه الصناعات قد مرت بالعديد من السنوات الجيدة، إلا أنها وجدت نفسها مؤخرًا معطلة بدرجات مختلفة، ويرجع ذلك إلى حد كبير إلى وباء كورونا العالمي الحالي.

الشركات العائلية

من بين أكبر 100 شركة مدارة عائليًا في عام 2021، كان 32 من رؤساء الشركات هم المؤسسون الأصليون أو المؤسسون المشاركون، وثلاث فقط ترأسها نساء: محسن حيدر درويش، برئاسة أريج ولجينا درويش, ومجموعة العليان التي يديرها هوثم العليان, ومجموعة الشرقيين، برئاسة ياسمين خميس.

مع تولي الأجيال الجديدة زمام الأمور وتحديث العائلات، قد نرى المزيد من النساء في المناصب العليا في المستقبل, حيث تهيمن الشركات السعودية على قائمتنا لأفضل 100 شركة عائلية عربية في الشرق الأوسط لعام 2021، مع 36 شركة من المملكة, تأتي بعدها الإمارات العربية المتحدة مع 25 شركة عائلية, وأخيرا الكويت مع سبع شركات عائلية

المصدر: فوربس الشرق الأوسط / Egypt14

The Egyptian Mansour Group came as the second largest family company in the Arab world after the Saudi Olayan Group, which topped the Forbes list issued on Sunday, May 9th, for the 100 largest family companies in the Middle East.

The list ranks the largest family companies in the region in terms of ownership, number of employees, business, plurality, and performance. Among the Egyptian companies, Al Arabi Group came in the 53rd position in the list.

It is followed by Hassan Allam Holding Company in the 75th position, Memaar Al Morshedy in the 82nd position, and finally the Orientals Group (which owns the Oriental Weavers) in No. 93 on the list.

Middle East companies

Family businesses in the Middle East are more influential than the rest of the companies, according to a 2019 report issued by PwC, family businesses contribute about 60% of the region's GDP and employ 80% of the workforce.

The report estimates that in the past decade, up to $ 1 trillion has been passed down from generation to generation in family businesses in the Middle East.

But this contract may be the most challenging yet, as most of the large family businesses in the region operate in traditional industries such as distribution, franchising, industries, real estate, construction and hospitality.

However, although these industries have gone through many good years, they have recently found themselves disrupted to various degrees, largely due to the current global Corona epidemic.

Family companies

Among the top 100 family-run companies in 2021, 32 of the company’s heads were the original founders or co-founders, and only three were headed by women: Mohsen Haydar Darwish, headed by ARIJ and Lujina Darwish, the Olayan Group headed by Hawtham Olayan, and the Oriental Group, headed by Yasmine Khamis .

With the new generations taking over and modernizing families, we may see more women in higher positions in the future, as Saudi companies dominate our list of the top 100 Arab family companies in the Middle East for the year 2021, with 36 companies from the Kingdom, followed by the United Arab Emirates with 25. Family company, and finally Kuwait with seven family companies

Source: Forbes Middle East / Egypt14

Post a Comment