Women in Arab society
المرأة العربية

لازالت المرأة حتى وقتنا الحالي تناضل وتكافح من أجل الحصول على أبسط حقوقها, فالمرأة بما تتعرض له من انتهاكات هي من أكبر شرائح المجتمع أو بالأحرى أكبر أقلية مستضعفة في العالم العربي.

النضال والكفاح

إن نضال المرأة في وطننا العربي لا يمكن لنا أن نفصله عن نضال المرأة في العالم، فانتهاكات حقوق المرأة موجودة في كل المجتمعات بنسب متفاوتة، ومازلنا في الدرجات الأولى لتحقيق الهدف المرجو في المجتمعات العربية، ولا بد من القول إنه لا يمكننا فصل مشاكل المرأة عن مشاكل المجتمع لأنها باختصار شديد تُمثل نصف المجتمع إن لم تكن المجتمع كله.

منذ الصغر، تنشأ منذ ولادة الأطفال على أساس التفرقة المبنية على النوع الاجتماعي: الولد والبنت –الذكر والأنثى-  وبدأ انتشار الأمثلة ومواويل وأمثال من الموروث الشعبي العربي لا يعرف من كتبها أو دندنها ولا زمانها ولكنها موجودة منذ أكثر من ثلاثمائة عام ومازالت متدوالة.

محاسبة المرأة

ومن ثَم تبدأ معاملة الفتاة وكأنها مذنبة منذ مجيئها للدنيا ومحاسبتها منذ بدء الحياة وكأن أحد لديه حرية اختيار نوعه لا يوجد في أي ديانة من الديانات السماوية على الإطلاق ما ينص على إهانة المرأة والتقليل من شأنها وانتهاك حقوقها.

فالمسيحية اعتبرت أن المرأة والرجل جسداً واحداً، لا قوامة ولا تفضيل بل مساواة تامة في الحقوق والواجبات, وتحريم الطلاق وتعدد الزوجات، واعطيت قِيَماً روحية أكبر, واعطيت لمؤسسة الزواج تقديساً خاصاً ومساواة في الحقوق بين الطرفين.

أما في الإسلام فقد تحسنت وتعزَّزت حقوق المرأة، وقد أعطى الإسلام المرأة حقوقها سواءً المادية كالإرث وحرية التجارة والتصرف بأموالها إلى جانب إعفائها من النفقة حتى ولو كانت غنية أو حقوقها المعنوية بالنسبة لذاك العهد ومستوى نظرته إلى الحُريات بشكل عام وحرية المرأة بشكل خاص, كما أعطاها حق التعلٌّم، والتعليم، بما لا يخالف دينها، بل إن من العلم ما هو فرض عين تأثم إذا تركته.

العمل والتنمر

مما لا شك فيه أن المرأة في الوطن العربي مازالت بالأخص تُحارب وتناضل من أجل نيل العيش والحياة الكريمة في نطاق مُجتمعي مُرضٍ، فلاتزال سلسلة الانتهاكات في جميع المجالات مستمرة، فنجد العديد منهن تعانين في مجال العمل، ويتعرضن للسخرية والتهكم دون النظر إلى احتمالية أن تلك المرأة تعول أسرة كاملة.

وعلى صعيد آخر هناك العديد من صور العُنف المُمثل في عدة صور منها العُنف التقليدي كالختان وزواج القاصرات، والعنف المجتمعي مثل التحرش اللفظي والجنسي، والتعدي والمضايقات اليومية كالتحرش بها أثناء القيادة وفي الأسواق والشوارع, لا حاجة لذكر أن هناك العديد من النساء هن من يتولين أمورهن الشخصية وفي أحيان كثيرة أمور أسرهن وأولادهن إن وجد.

ظلم المرأة

تعددت صور الظلم والقهر للمرأة في المجتمعات العربية، فهناك فئة في بعض المناطق الذين لديهم اقتناع تام أن المرأة لديهم ليس لها أي نوع من أنواع الحقوق، حتى التعليم كأبسط حق، فإذا تحدثنا على سبيل المثال على قوانين المواريث فهذه الفئة المذكورة هم من يقومون بحرمان المرأة من الميراث ومنهم من يجبرها على التنازل قانونياً بحجة أنها متزوجة وأنهم لا يريدون خروج الإرث خارج نطاق العائلة وإذا تَعلّمت فهذا يمنعها من الحصول على حقها أيضاً.

إن تحدثنا عن المساءلات القانونية في المجتمعات العربية، نجد على سبيل المثال إذا خانت الزوجة زوجها وقتلها، يُحكم له بالبراءة كدفاع عن الشرف والعِرض، أما إذا حدث أن الزوج خان زوجته واكتشفته وقتلته يُمكن أن يُحكم عليها بالإعدام، إن لم يكن أن يحكم عليها بالسجن مع الأعمال الشاقة وكأن ليس لها الحق في الدفاع عن شرفها وعِرضها.

حقوق المرأة

إن كل ما تنادي به المرأة وتطالب به هو الحصول على حقوقها كإنسان وبشر كالحق في السلامة الجسمانية والنفسية، والاستقلال، وعدم التعرض للعنف بصوره، والتصويت، وشغل المناصب العامة، والحصول على حقوق متساوية في قانون الأسرة، والأجور العادلة أو المساواة في الأجور، والحق في التملك والتجارة والتعليم.

ومنذ خلق الله سبحانه وتعالى النبي آدم أوجد من الضلع المرأة وهي حواء, حتى يكون لها دور مهم في إعمار الأرض وشريك إلى آدم, وفي نفس الوقت لها حقوق, وسوف تستمر المرأة تدافع وتناضل وتحارب من أجل الحصول على أبسط هذه الحقوق.

Women in Arab society ا
Arab women

Women are still struggling and struggling to obtain the most basic of their rights until the present time. With the violations they are subjected to, women are among the largest segments of society, or rather the largest and most vulnerable minority in the Arab world.

Struggle and struggle

The struggle of women in our Arab world cannot be separated from the struggle of women in the world. Violations of women's rights exist in all societies in varying proportions, and we are still in the first ranks to achieve the desired goal in Arab societies, and it must be said that we cannot separate women's problems from problems Society because, very briefly, it represents half of society, if not the whole community.

From a young age, children were born on the basis of discrimination based on gender: the boy and the girl - male and female - and the spread of examples, mawlings and proverbs from the Arab folklore, whose books or hums are not known, nor their time, but they have existed for more than three hundred years and are still in circulation.

Holding women accountable

Then the girl begins to be treated as if she was guilty since she came to the world and held accountable since the beginning of life, as if anyone has the freedom to choose their kind. There is no provision in any of the monotheistic religions whatsoever stipulating insulting and belittling women and violating their rights.

Christianity considered that a woman and a man are one body, not a stewardship or preference, but complete equality in rights and duties, the prohibition of divorce and polygamy, and greater spiritual values ​​were given to the institution of marriage, a special reverence and equality of rights between the two parties.

As for Islam, women's rights have been improved and strengthened, and Islam has given women their material rights, such as inheritance and freedom to trade and dispose of their money, in addition to exempting them from alimony even if they are rich or their moral rights in relation to that covenant and their level of view of freedoms in general and women's freedom in particular. Learning, and teaching, in a way that does not contradict her religion. Rather, knowledge of what is an obligation of an individual who will sin if she leaves it.

Work and bullying

There is no doubt that women in the Arab world in particular are still fighting and struggling to gain a decent life in a satisfactory community, so the series of violations in all areas continues, so we find many of them suffer in the field of work, and are subjected to ridicule and ridicule without considering the possibility that this woman A whole family counts.

On the other hand, there are many forms of violence represented in several forms, including traditional violence such as female circumcision and the marriage of minors, societal violence such as verbal and sexual harassment, and daily assault and harassment such as harassment while driving, in the markets and in the streets. In many cases, matters of their families and children, if any.

Oppression of women

There are many forms of injustice and oppression of women in Arab societies, there is a group in some regions who have a complete conviction that women have no kind of rights, even education as the simplest right, so if we talked, for example, about inheritance laws, then this aforementioned group are the ones who deprive women Of the inheritance.

And some of them force her to legally give up on the pretext that she is married and that they do not want the inheritance to go out outside the family, and if she learns, this prevents her from obtaining her right as well.

If we talk about legal accountability in Arab societies, we find, for example, if the wife betrayed her husband and killed her, then he is judged innocence as a defense of honor and honor, but if it happened that the husband betrayed his wife and discovered him and killed him, she could be sentenced to death, if not for her to be sentenced to prison with Arduous work as if it had no right to defend its honor and honor.

Women's rights

All that women advocate and demand is to obtain their rights as a human being and as human beings, such as the right to physical and psychological integrity, independence, freedom from violence in its manifestations, voting, holding public office, equal rights in family law, fair wages or equal wages, and the right to Ownership, trade and education.

Since God Almighty created the Prophet Adam, he created a woman from the rib, which is Eve, so that she would have an important role in the reconstruction of the earth and a partner to Adam, and at the same time she had rights, and the woman would continue to defend, struggle and fight in order to obtain the simplest of these rights.

Post a Comment