toothache after ice cream آلم الأسنان والمثلجات

ظهرت دراسة من قبل العلماء في معرفة الأسباب الحقيقية من وراء آلم الأسنان الناتج عن تناول الآيس كريم أو المشروبات الباردة, وحدد بعض هؤلاء العلماء موقع الخلايا والإشارات في الأسنان الحساسة التي ترصد الانخفاض الحاد في درجة الحرارة، والتي تكون السبب وراء آلام الأسنان وصدمات الدماغ.

تسوس الأسنان

والذين يعانون من تسوس الأسنان هم أكثر الأشخاص عرضة إلى إحساس بالألم أثناء تناول الآيس كريم أو المشروبات الباردة، وذلك لأن المسار إلى تلك الخلايا مكشوف.

والوسيلة الأمثل في التعامل مع هذه المعضلة هي إستخدام أنواع مختلفة من العلاج مثل معجون الأسنان، ولصقات الأسنان، والعلكة.

وقالت المختصة كاثرينا زيمرمان، قائدة الفريق البحثي المكلف في دراسة هذه الحالة والتي نشرت في دورية ساينس أدفانسيس العلمية المتخصصة: “مجرد تحديد الجزيء الذي ينبغي استهدافه، تكون هناك إمكانية للعلاج”.

مجموعة من البحوث

قام الباحث زيمرمان وفريق البحث من جامعة فريدريش ألكسندر الألمانية بتتبع موقع الهدف ( السبب الأساسي لآلام الأسنان من هذا النوع )، والذي يسمى TRPC5، حتى يتم معرفة مدى قربه من خلايا من نوع محدد – وهي الخلايا المنتجة للطبقة العاجية – والتي تقع بين اللب الداخلي اللين والطبقة الخارجية الصلبة للأسنان.

وطبقة المينا للأسنان غير مسؤولة عن أي إحساس على النقيض من طبقة العاج المتصل باللب الداخلي في عمق الأسنان حيث توجد الخلايا العصبية.

وعند إنكشاف الطبقة العاجية من الأسنان بسبب التسوس أو أمراض اللثة، يتسبب عنه تحفيز يؤدي إلى الآلم الأسنان مثل درجة الحرارة أو مشوربات معينة باردة.

تجارب على الفئران

وقام الباحثون في إجراء تجارب حية على الفئران والإنسان حتى  يتم فهم كيفية زيادة ألم الأسنان من خلال تسجيل ما يحدث في الخلايا والأعصاب.

وقالت الباحثة زيمرمان: “عثرنا على عدد من قنوات TRPC5 في أسنان البشر والحيوانات الأليفة التي تعاني من الحفر والتسوس، ولهذا نعتقد ونرجح أن تصميم حاجز إلى TRPC5 يوضع على الأسنان في شكل أشرطة أو علكة ربما يساعد في علاج ألم الأسنان أو الحساسية المفرطة للب الأسنان”.

وهناك بعض العلاجات والتي تستخدم في المنازل يشاع استخدامه في التخلص من آلام الأسنان، وهو زيت القرنفل الذي يحتوي على مادة اليوجينيل الكيميائية التي تعترض مسار طبقة TRPC5.

والعلماء هنا لا ينصحون في علاج المريض بنفسه في البيت خوفا من تعرضه إلى أي مضاعفات قد تحصل، لذلك يرون أنه ينبغي أن على أي شخص يشعر بألم في الأسنان التوجه إلى طبيب الأسنان المختص.

العلاج والنصائح

وقال الطبيب داميان وولمسلي، من جمعية طب الأسنان البريطانية، إن اعتراض طريق الألم قد يوفر تسكينا مؤقتا له، ولكن من الضروري الحصول على علاج كامل والتخلص من السبب الحقيقي.

وأضاف وولمسلي: “بينما لا ننكر أن هذا البحث مثير للاهتمام، لا يمكن تجاهل الأسباب التي تقف وراء حساسية الأسنان ولا إدراك المرضى للألم. ويستطيع أطباء الأسنان إزالة التسوس والتوصية بأنواع من معجون الأسنان من شأنها معالجة حساسية الأسنان”.

وأشار إلى أن الأدوات والعناصر التي تغلق مسارات جزيء TRPC5 المسبب إلى  آلام الأسنان قد تضاف إلى معجون الأسنان في المستقبل للحد من هذه الآلم الناتجة عن حساسية الأسنان.

حيث تقول زيمرمان إلى فريقها البحثي أنهم لم يتلقوا أي تمويل مالي لما قاموا به من جهود بحثية، لكن مؤسسة الأبحاث الألمانية ومعهد هاورد هيوز في الولايات المتحدة كانا هما الممولان لهذا البحث.

وتسوس الأسنان سببه تآكل في طبقة المينا والعاج بسبب تفاعل الأحماض التي تتكون عقب تناول المثلجات والمشروبات الباردة أغلبها مليئة بالسكر، وفقا إلى نشرات جمعية طب الأسنان البريطانية.

ويزيد خطر الإصابة مع تلف الأسنان حسب كمية الأطعمة التي بها السكر وتفاعلها مع الأحماض والتي يتناولها الشخص لذا ينصح في عدم الإكثار من هذه الوجبات والمشوربات والمثلجات.

المصدر : Egypt14 / BBC

toothache after ice cream آلم الأسنان والمثلجات

A study has emerged by scientists to find out the true causes of toothache caused by eating ice cream or cold drinks. Some of these scientists have located the location of cells and signals in sensitive teeth that detect the sharp drop in temperature, which is the cause of tooth pain and brain trauma.

tooth decay

And those who suffer from tooth decay are more likely to feel pain while consuming ice cream or cold drinks, because the path to these cells is exposed.

The best way to deal with this dilemma is to use different types of treatment such as toothpaste, dental plasters, and chewing gum.

"Once you have identified the molecule that should be targeted, there is a possibility of a cure," said specialist Kathryn Zimmermann, leader of the research team assigned to study this case and published in the specialized scientific journal Science Advances.

A body of research

Researcher Zimmermann and the research team from Germany's Friedrich Alexander University tracked the target's location (the primary cause of dental pain of this type), called TRPC5, until it was known how close it was to cells of a specific type - the cells producing the dentin layer - which lies between the soft inner core. And the hard outer layer of the teeth.

The enamel layer of the teeth is not responsible for any sensation in contrast to the layer of dentin attached to the inner pulp in the depth of the tooth where the nerve cells are located.

And when the dentin layer of the teeth is exposed due to decay or gum disease, it causes stimulation that leads to dental pain, such as temperature or certain cold drinks.

Mice experiments

The researchers conducted live experiments on mice and humans to understand how to increase dental pain by recording what happens in cells and nerves.

Zimmermann said: "We found a number of TRPC5 channels in the teeth of humans and pets that suffer from drilling and decay, and for this we believe and suggest that designing a barrier to TRPC5 placed on the teeth in the form of strips or gum may help treat dental pain or excessive sensitivity of the dental pulp." .

There are some home remedies that are commonly used to get rid of toothache, and it is clove oil that contains the chemical eugenil that blocks the path of the TRPC5 layer.

And scientists here do not advise in treating the patient himself at home for fear of exposure to any complications that may occur, so they believe that anyone who feels pain in the teeth should go to a specialist dentist.

toothache after ice cream آلم الأسنان والمثلجات

Treatment and advice

Doctor Damian Wolmsley, of the British Dental Association, said that blocking the path of pain may provide temporary relief for him, but it is necessary to get a full treatment and get rid of the real cause.

Woolmsley added: “While we do not deny that this research is interesting, neither the causes of tooth sensitivity nor patients' perception of pain cannot be ignored. Dentists can remove decay and recommend types of toothpaste that treat tooth sensitivity.

He indicated that tools and elements that block the pathways of the TRPC5 molecule that cause dental pain may be added to toothpaste in the future to reduce this pain caused by tooth sensitivity.

Zimmermann says to her research team that they did not receive any financial funding for their research efforts, but the German Research Foundation and the Howard Hughes Institute in the United States were the funding for this research.

Tooth decay is caused by erosion of the enamel layer and dentin due to the reaction of acids that form after consuming ice cream and cold drinks, most of which are full of sugar, according to bulletins of the British Dental Association.

The risk of infection increases with tooth damage, according to the amount of foods that contain sugar and their interaction with acids, which the person eats, so it is advised not to increase these meals, drinks and ice cream.

Source: Egypt14 / BBC

Post a Comment