Responsive Advertisement
Responsive Advertisement

theory of knowledge نظرية المعرفة

نظرية المعرفة هي من العلوم الإنسانية التي تحتل مكانة رفيعة بين العلوم البشرية، فهي أساس كل معرفة ونظرية وبحث يتبناها الإنسان، سواء أكان شخص عادي أو فيلسوف، أو عالم طبيعة, والباحث يجب أن يكون لديه موقف حازم في مسائل نظرية المعرفة.

فلن يمكنه الخوض في شيء من سائر المعارف طالما لم يمتلك جوانب معرفية، فكانت نظرية المعرفة، أرقى العلوم الإنسانية، فهي الحجر الأساس لكل رأي ونظرية يتبناه العالم في كل من مجال الفلسفة والعلوم الطبيعية.

تعريف المعرفة

هو علم يهتم بدراسة طبيعة المعرفة نفسها من حيث الشرح والإستنباط وإيجاد الرابط بين العقل والإيمان, وهي تقيم خصائص البشر فيما يعرف بالفضيلة الفكرية والفرضيات الذهنية.

المعرفة البشرية

والبحث في مسائل المعرفة قديم في عمر الطبيعة والإنسان، فقد كانت هذه المسائل مجالًا للبحث والنظر في ذلك الوقت هي زمن الفلاسفة والذي أخذ فيه بعض فلاسفة اليونان آرسطو وأفلاطون وسقراط بعض الأفكار عن طريق العودة إلى أسلافهم في فهم الوجود والعالم إلى الإنسان، وإذا كان الإنسان هو مركز الدراسات الإنسانية ومحورها، فإن نظرية المعرفة هي أساس هذه الدراسات وجوهرها، وهي المعرفة البشرية.

العقل والوهم

وإذا كان البشر منذ القدم يسعون إلى المعرفة بحكم طبيعة الإنسان والعقل، فإن هذه المعرفة هي التي تحرر العقل من الوهم، وتحرر السلوك من الخطأ، وتساعده على التمييز بين الحق وبين الباطل، والصدق من الكذب، والطيب من الخبيث، والخير من الشر؛ ولن يتمكن الإنسان من العمل بحكمة، دون أن يتعرف على ذاته وفكره، ويعرف عالمه، ويتخلص من عزلته، ويفتح باب التواصل مع الآخرين عن طريق القراءة والترجمة.

وتتجلى أهمية نظرية المعرفة في إبراز الدور الحقيقي في بناء الحضارات وتقدم الأمم لاتصالها بالعلم على مختلف المجالات، ولما كان اليقين هو الحق أصبحت المطلب الأساسي لكل باحث في فهم أسرار المعرفة.

وهناك علاقة بين الإنسان والعقل والكون ولذلك فإن القضية المحورية في هذا البحث تتمثل في الكشف والبحث والدراسة المراد من نظرية المعرفة، في إطارها الكلي الذي يرتكز على وجود علاقة بين الذات والكون والموضوع من خلال العلوم، وإيجاد جوهر هذه التساؤلات.

الدراسة والبحث

إن مسألة المعرفة في التراث الإسلامي من أهم المسائل التي تميز بها التراث الفكري الإسلامي في مختلف المجالات، لاسيما الفلاسفة إبن سينا وإبن خلدون وأبوبكر الرازي، إذ ترتبط عندهم إرتباط في نظرياتهم المختلفة في تفسير الوجود أو الكون.

موقف الفيلسوف المعرفي من نظرية المعرفة لا ينفصل عن مذهبه العام في الوجود والطبيعة، فيتأسس رأي كل فيلسوف في المعرفة على مذهبه في الوجود تأسيس ذاتي.

مصادر المعرفة

تبرز قناعة الإنسان من خلال مجموعة من المؤثرات المتصلة, وهناك رغبات وإحتياجات لكل فرد والتي تعتبر مؤثرات في مجموعة من العوامل النفسية وبها ترتقي وتصبح مصادر من بوابة نظرية المعرفة حتى تتحول هذه القناعات إلى معرفة يقينية تستند عن طريق مصادر المعرفة وهي : الإدراك الحسي والتقييم الذاتي والذاكرة الثاقبة والعقل الناضج وهذه المصادر هي التي تفتح آفاق المعرفة.

theory of knowledge نظرية المعرفة

Epistemology is one of the human sciences that occupies a high position among the human sciences, as it is the basis of all knowledge, theory and research adopted by man, whether he is an ordinary person, a philosopher, or a natural scientist, and the researcher must have a firm position in matters of epistemology.

He will not be able to delve into any of the other knowledge as long as he does not possess aspects of knowledge, so the theory of knowledge was the finest of the human sciences, as it is the cornerstone of every opinion and theory adopted by the world in both the fields of philosophy and the natural sciences.

Definition of knowledge

It is a science concerned with studying the nature of knowledge itself in terms of explanation, deduction, and finding the link between reason and faith, and it evaluates the characteristics of human beings in what is known as intellectual virtue and mental assumptions.

Human knowledge

Research on knowledge issues is ancient in the age of nature and man. These issues were a field for research and consideration at that time. 

It is the time of philosophers in which some Greek philosophers, Aristotle, Plato and Socrates took some ideas by going back to their ancestors in the understanding of existence and the world to man, and if man is The center and focus of human studies, the theory of knowledge is the basis and essence of these studies, which is human knowledge.

Mind and illusion

If human beings have been seeking knowledge from ancient times by virtue of the nature of man and the mind, then this knowledge is what frees the mind from illusion, frees behavior from error, and helps it to distinguish between truth and falsehood, truthfulness from lying, good from evil, and good from evil.

A person will not be able to work wisely, without knowing himself and his thought, knowing his world, getting rid of his isolation, and opening the door to communication with others through reading and translation.

The importance of epistemology is evident in highlighting the real role in building civilizations and the advancement of nations due to their connection with science in various fields, and since certainty is truth, it becomes the basic requirement for every researcher to understand the secrets of knowledge.

There is a relationship between the human being, the mind and the universe. Therefore, the central issue in this research is the discovery, research, and study of the epistemology of knowledge, in its holistic framework which is based on the existence of a relationship between the subject, the universe and the subject through the sciences, and finding the essence of these questions.

theory of knowledge نظرية المعرفة

Study and research

The issue of knowledge in the Islamic heritage is one of the most important issues that characterize the Islamic intellectual heritage in various fields, especially the philosophers Ibn Sina, Ibn Khaldun and Abu Bakr al-Razi, as they have a link in their various theories in the interpretation of existence or the universe.

The epistemic philosopher’s position on epistemology is inseparable from his general doctrine of existence and nature, so every philosopher’s view of knowledge is based on his doctrine of being a self-founding.

Sources of knowledge

The conviction of the human being emerges through a set of related influences, and there are desires and needs of each individual which are influences in a group of psychological factors and by which they rise and become sources from the gateway to knowledge theory so that these convictions are transformed into certain knowledge based on sources of knowledge, namely: perception, self-evaluation and memory. The insightful and mature mind are these resources that open up horizons of knowledge.

Post a Comment

Responsive Advertisement
Responsive Advertisement
Responsive Advertisement