Keto Diet
كيتو دايت

كيتو دايت رجيم أو الكيتو رجيم أو حمية الكيتو هو نظام غذائي منخفض الكربوهيدرات وعالي الدهون، يعتمد على الحد على نحو كبير من تناول الكربوهيدرات والسكر، واستبدال الدهون بها.

ويرى المختصون في عالم الكيتو أن خفض الكربوهيدرات والسكر يضع الجسم في حالة استقلابية تسمى الكيتوزية، عندها يصبح الجسم فعالًا في حرق الدهون، ويحصل على الطاقة, كما أنه يحول الدهون إلى كيتونات في الكبد، والتي توفر الطاقة للدماغ.

ويمكن للوجبات الغذائية الكيتونية الحمية الكيتو أن تسبب انخفاضا في مستويات السكر، والأنسولين في الدم، بالإضافة إلى عدد من الفوائد الصحية الأخرى والتي تحدث للجسم من جراء إتباع نظام كيتو دايت.

تعريف كيتو دايت

هو نظام غذائي منخفض الكربوهيدرات والسكر، ويعتمد في نظامه على الدهون العالية ، والبروتين، ويتضمن التقليل من تناول الكربوهيدرات والسكر على نحو كبير (أقل من 50 جراما في اليوم)، واستبدال الدهون، والبروتين بها، وهذا ما يضع الجسم في حالة استقلابية تسمى الحالة الكيتو أو نظام الكيتو دايت لحرق السكر والكربوهيدرات بسرعة.

كيف يتم عمل كيتو دايت في الجسم

هو نمط غني بالدهون، معتدل في نسبة البروتين في الجسم، ومنخفض جدًا في نسبة الكربوهيدرات؛ بحيث تكون أقل من 50 جرامًا يوميًّا، وهو ما يخالف معظم توصيات التغذية في الصحة العامة.

وتعد معظم الأطعمة في العالم غنية بهذه الوجبات  ومصادر مهمة للكربوهيدرات، بما في ذلك الفواكه، والخضراوات، والحبوب الكاملة، والحليب، واللبن، كما أن الكربوهيدرات والسكر هو المصدر الرئيسي الذي يمد الجسم بالطاقة.

وعند عدم توفر كمية كافية من الكربوهيدرات في الجسم؛ للحصول على الطاقة، فإن الجسم يعمل على تكسير الدهون, وتصبح الكيتونات حمية الكيتو دايت هي مصدر الطاقة الرئيسي للجسم؛ حيث توفر الطاقة للقلب، والكلى، والعضلات الأخرى.

نظام كيتو دايت الكلاسيكي

وهو يعتمد على خفض الكربوهيدرات بدرجة عالية، واعتدال في نسبة البروتين، وارتفاع نسبة في الدهون. ويكون التوزيع حسب الاحتياجات اليومية 70% من الدهون، و20% من البروتين، و10% من الكربوهيدرات.

نظام كيتو دايت دوري

وهو يتضمن هذا زيادة نسبة تناول الكربوهيدرات لفترات معينة، مثل: اتباع الحمية الكيتونية لخمسة أيام، ثم يليها اتباع نظام غذائي ذي محتوى عالٍ من الكربوهيدرات ليومين فقط وهكذا نوع من التناوب بين الحمية وبين الكربوهيدرات.

نظام كيتو دايت مستهدف

وهو يسمح إلى النظام الغذائي بزيادة كمية الكربوهيدرات الإضافية في أثناء فترات النشاط البدني المكثف سوى بالليل أو بالنهار.

نظام كيتو دايت عالي البروتين

وهي تتضمن نسبة أعلى من البروتين العادي بالجسم، التي غالبًا ما تكون بهذه النسب 35% من البروتين، و60% من الدهون، و5% من الكربوهيدرات.

فوائد نظام كيتو دايت

فقدان الوزن السريع، والتحكم في داء السكري من النوع الثاني، وتقليل الهيموجلوبين السكري، وجرعات الأدوية المخفضة لسكر الدم، وتقليل الدهون الثلاثية في الدم على نحو كبير.

أضرار نظام كيتو دايت

يمنع إستخدام نظام كيتو دايت مع الأشخاص الذين يعانون من الآتي:-

  • مرض البنكرياس
  • أمراض الكبد
  • مشاكل الغدة الدرقية
  • اضطرابات الأكل
  • إلتهاب المرارة
  • أمراض الكلى
  • الحوامل والمرضع

خلاصة الحديث عن الكيتو

يجب التوازن بين جميع العناصر الغذائية المتناولة للجسم، وبكميات مناسبة للجسم, بحيث يتم تناول العناصر الغذائية جميعها بما يحقق للجسم الصحة، والتوازن الغذائية.

الاعتدال هو الأساس في كل شي مع اتباع أي حمية غذائية طويلة الأجل، أما بالنسبة لنظام كيتو دايت فإن الدراسات أثبتت لها فوائد سريعة، مثل: نقصان الوزن على المدى القصير. ولكن من الممكن أن تزيد حمية الكيتو من معدل الإصابة بالمرض، أو لقدر الله على المدى الطويل الوفاة.

والأهم هو إتباع حمية غذائية مفيدة، وصحية للجسم، يجب استشارة اختصاصي التغذية؛ وجعل النظام الغذائي للجسم متوازن.

Keto diet or keto diet or keto diet is a low-carbohydrate and high-fat diet that relies heavily on reducing the intake of carbohydrates and sugar, and replacing fats with them.

Specialists in the world of keto believe that reducing carbohydrates and sugar puts the body in a metabolic state called ketosis, at which time the body becomes effective in burning fats and gets energy.

It also turns fats into ketones in the liver, which provide energy to the brain. And ketogenic diets can cause a decrease in blood sugar and insulin levels, in addition to a number of other health benefits that occur to the body from following the keto diet.

Definition of the keto diet

It is a diet low in carbohydrates and sugar, and its diet depends on high fats and protein, and includes reducing the intake of carbohydrates and sugar significantly (less than 50 grams per day), and replacing fats and protein with them, and this is what puts the body in a metabolic state called keto Or the keto diet to quickly burn sugar and carbohydrates.

How does the keto diet work in the body

It is a high-fat pattern, moderate in protein, and very low in carbohydrates; So that it is less than 50 grams per day, which violates most public health nutrition recommendations.

Most of the foods in the world are rich in these diets and important sources of carbohydrates, including fruits, vegetables, whole grains, milk and yogurt, and carbohydrates and sugar are the main source that supplies the body with energy.

And when there is not enough carbohydrates in the body; To get energy, the body breaks down fats. The ketones become the keto diet the body's main source of energy. It provides energy for the heart, kidneys, and other muscles.

The classic keto diet

It is based on a high reduction in carbohydrates, moderate protein content, and high fat content. The distribution according to daily needs is 70% from fat, 20% from protein and 10% from carbohydrates.

Keto Diet Cyclic System

This includes increasing the percentage of carbohydrate intake for certain periods, such as: following the ketogenic diet for five days, then following a diet with a high carbohydrate content for two days only, and so on, a kind of alternation between the diet and the carbohydrates.

A targeted keto diet

It allows the diet to increase the amount of extra carbohydrates during periods of intense physical activity except at night or during the day.

High protein keto diet

It includes a higher percentage of regular protein in the body, which is often 35% protein, 60% fat, and 5% carbohydrates.

Benefits of the Keto Diet

Rapid weight loss, type 2 diabetes control, reduced glycated hemoglobin, doses of blood sugar lowering drugs, and drastically reduced blood triglycerides.

Harms of the keto diet

It is prohibited to use the keto diet with people who suffer from the following: -

  • Pancreatic disease
  • Liver diseases
  • Thyroid problems
  • Eating disorders
  • Cholecystitis
  • Kidney disease
  • Pregnant and breastfeeding women

A summary of the talk about keto

All the nutrients consumed by the body must be balanced, and in appropriate quantities for the body, so that all nutrients are consumed in order to achieve health and nutritional balance for the body.

Moderation is the basis in everything with following any long-term diet, as for the keto diet, studies have shown quick benefits, such as: weight loss in the short term. But it is possible that the keto diet increases the incidence of disease, or in the long term, death.

For more information about the Keto Diet program, you can click on the link below

Keto Diet program

The most important thing is to follow a healthy, beneficial diet for the body, you should consult a dietician. And make the diet balanced for the body.

2 Comments

Post a Comment