Responsive Advertisement
Responsive Advertisement

Bitcoin digital currency العملة الرقمية بيتكوين

من الذي كان يتوقع عملة رقمية إفتراضية على مواقع الإنترنت تتحول إلى عملة قيمتها حاليا 50 ألف دولار للقطعة الواحدة وهي مشفرة تم إختراعها في عام 2008 من قبل شخص أو مجموعة من الاشخاص الغير معروفين لحد الأن وعرفت باسم (ساتوشي ناكاموتو)، بدأ استخدام العملة في عام 2009 عندما تم إصدار تطبيقها على أنه برنامج مفتوح المصدر.

ما هي عملة بيتكوين

هي عملة إلكترونية (إفتراضية)، يتم تداولها عبر مواقع ومنصات الإنترنت، وتستخدم في المعاملات بين الأشخاص عن طريق شبكة الإنترنت ولا تتحكم فيها أي سلطة أو بنوك مصرفية مركزية. هي ليست عملة حقيقية وإنما بالمعنى المزاجي كونها تقوم بإحدى الوظائف الأساسية للعملات الورقية الوسيط بين الناس.

على سبيل المثال، إذا كان سعر عملة بيتكوين 100 دولار، وإشترى أحدهم سلعة قيمته 1000 دولار أي سوف يدفع 10 وحدات من عملة بيتكوين، وهكذا يحصل البائع على عشر وحدات والتي تبلغ قيمتها 1000 دولار. ويعتبر الدفع بهذه الوسيلة أسهل من الشراء بواسطة بطاقات الائتمان المصرفية الخاصة بالبنوك، ويمكن قبوله من دون الحاجة لوجود حساب مصرفي للتاجر.

طريقة الدفع

وتتم هذه الطريقة من خلال برنامج أو تطبيق محفظة (بيتكوين)، إما من خلال جهاز كومبيوتر أو الهاتف الذكي أو عن طريق الأجهزة الإلكترونية الأخرى، عن طريق إدخال عنوان المستلم والمبلغ المدفوع وإرساله. إن عملة بيتكوين هي شبكة بروتوكول مثل البريد الإلكتروني، وليست شركة لديها تمثيل مادي على الأرض. وبينما البريد الإلكتروني والخادم يستخدم في نقل المعلومات بسرعة فائقة.

تاريخ بيتكوين

نشأت عملة رقمية أو شبه عملة (بيتكوين) في اليابان نهاية عام 2008، ولم تحصل على تغطية من الذهب أو العملات الأجنبية، وليس لها علاقة بالمصارف والبنوك المركزية. والشخص المجهول الذي إخترع هذه العملة يدعى (ساتوشي باكاموتو).

ووصفت هذه الفكرة بأنها نظام نقدي إلكتروني يعتمد في التعاملات المالية على مبأ بين الطرفين، وهو مصطلح تقني يعني التعامل المباشر بين مستخدم وآخر دون وجود وسيط. وفي 2 أيار من عام 2010، كانت أول معاملة بيتكوين في العالم الحقيقي، إذ اشترى شخص بشكل غير مباشر وجبة بيتزا من محل (بابا جونز).

مخاطر عملة بيتكوين

إن منصات Platforms أو شبكات Networks أو بعض التطبيقات التي يتم بواسطتها إصدار هذه العمولات الرقمية وتداولها، لا تخضع لأي تشريع أو تنظيم، وفي حال تعرض الشخص لأي خسارة فلا يوجد أي حماية قانونية يؤمن بها استرجاع الأموال التي تم بها شراء هذه العملات الرقمية.

إن هذه العملات الرقمية غير مصدرة أو مكفولة من أي مصرف أو بنك مركزي فهي معرضة إلى تقلب حاد وسريع في حجم هذه الأسعار والتي يمكن أن يهبط إلى الصفر أو إلى أعلى نقطة.

إن عملية التشفيرعلى طريقة توليد العملة عبر معادلات معقدة، قد تكون طريق سهلً إلى تمريرعمليات غير شرعية بما أنها لا تخضع لأي رقابة. فهي تسهل إستعمالها في نشاطات إجرامية وخاصة تبييض الأموال.

لا يمكن الرجوع عن العمليات أو التحويلات غير صحيحة وغير الموافق عليها بواسطة هذه العمليات. وأنها لا تستند إلى أي أصول أو تقويم عادل يمكن الاستناد إليه في توقع إرتفاع هذه العملة الرقمية أو العكس.

وإنها تظهر رغبة في التخلي عن المراكز المصرفية التي تتحكم بأسعار الصرف. ولا تخضع لأسعار الفائدة التي تحددها المصارف المركزية والبنوك المحلية وتصعب عملية السيطرة عليها.

القبول والثقة ما زالت متوسطة، فهي غير صادرة عن جهة لديها قوة إقتصادية، أو مغطاة في معدن ثمين مثل الذهب، أو ترتكز إلى قوة إقتصادية، مثل الدولار الأميركي على سبيل المثال.ويستطيع أي شخص متصل بالإنترنت إنتاج عملة رقمية بيتكوين بإستخدام برنامج مجاني مفتوح المصدر ولكنه يحتاج نظام معقد من العمليات.

لا تحتسب من ضمن عرض العملة الحقيقية والذي من خلاله تستطيع السلطات المصرية لكل دولة إتباع سياسات نقدية في معالجة الأزمات الاقتصادية والتحكم في مستوى العام للأسعار لكل دولة.

Bitcoin digital currency العملة الرقمية بيتكوين

مزايا عملة بيتكوين

رسوم مخفضة، مع السرية والخصوصية. وتوفير الخدمات المالية إلى فئة من الناس التي ليس لديها إمكانية الحصول على الخدمات المصرفية. إذ إنها تعتبر آمنة للعملاء، من حيث عدم القدرة على سرقة البيانات الشخصية. وأول حل للدفع حول العالم، ما يؤثر ايجابيا على التجارة الإلكترونية، وإذ لا ينطبق عليها رسوم التحويل والمعاملات المالية المصرفية.

صعود خيالي

منذ نهاية عام 2000 وبداية عام 2021، قفزت عملة (بيتكوين) بنسبة كبيرة مثل الإعصار، يسير بسرعة صاروخية ولا يوقف. الارتفاع الصاروخي إلى عملة (بيتكوين) دفعها إلى مواكبة مكاسب تقدر بنحو 889%، منذ مطلع العام الحالي مع واقع 30 ألف دولار ثم قفز إلى 50 ألف دولار.

مستقبل عملة بيتكوين

منحت محكمة العدل الأوروبية عملة بيتكوين بعض الشرعية في تشرين الأول عام 2015، وذلك عندما حكمت وأقرت باعتبار (بيتكوين) عملة تقابل السلعة. وتعتبر ألمانيا من أوائل الدول التي إعترفت بعملة (بيتكوين) بأنها نوع من العملة الإلكترونية. وقد أعطت إلى الهيئة التنظيمية الفيدرالية الأمريكية للمرة الأولى في 2 كانون الأول عام 2017 الضوء الأخضر، إلى شركة (سي إم إي غروب) المالية المسجلة في (بورصة وول ستريت) للبدء في إصدار عقود آجلة للعملة الرقمية ( بيتكوين ).

تداول بيتكوين

ونقلت صحيفة (أسوشييتد برس) عن الشركة، المالكة إلى بورصة شيكاغو التجارية، أنها سوف تبدأ في تداول عقود (بيتكوين) الآجلة اعتباراً من 18 كانون الأول من عام 2017،وتم التداول للمرة الأولى مع تلك العملة في بورصة (وول ستريت). مما يتيح التداول مع (بيتكوين) إلى مجموعة أكبر من المستثمرين والتجار، الذين كانوا مترددين في شراء العملة الإفتراضية ومنهم الأن شركة تسلا (إيلون ماسك).

ويجري الأن تداول عملة (بيتكوين) مع نسبة كبيرة في الصين، إذ يربط المحللون بين صعود العملة وإنخفاض عملة الإيوان الصيني .ووفقا إلى موقع (BitPay) الأميركي الذي يعالج مدفوعات (بيتكوين) للتجار، فإن حوالي 100 ألف شركة في أغلب أنحاء العالم تقبل حاليا العملة الرقمية.

تضخم الحسابات

وقد وصل مجموع حسابات المستخدمين من عام 2017 إلى 2021 إلى نحو 13.1 مليون حساب في (سوين باس)، وهي أكبر بورصة عملة بيتكوين في الولايات المتحدة الأمريكية. ووفق إلى بحث من قبل جامعة كامبريدج هناك ما يصل إلى 20 مليون مستخدم لديهم محافظ عملة مشفرة، ويستعمل معظمهم عملة (بيتكوين). ويعتبر مسح ( بنك أوف أميركا ميريل لينش) من أكثر الدراسات التي تتابع في سوق (وول ستريت).

وخلال هذا المسح، صوت 26% من المديرين إلى مصلحة بيتكوين بأنها صاحبة التداولات الأكثر إزدحاما، بينما حصل مؤشر (ناسداك)على 22% من الأصوات، كما جاءت المراهنة ضد الدولار في المرتبة الثالثة مع 21% من إجمالي أصوات المديرين. وقال موقع (كوين ماركت كاب) المتخصص في رصد حركة العملات الإلكترونية المشفرة إن القيمة السوقية الإجمالية إلى عملة (بيتكوين) المتداولة على الإنترنت في مختلف أنحاء العالم وقد يتجاوز أكثر من 190 مليار دولار.

مستقبل العملات الرقمية

يعلق موقع (بلومبيرغ) إن عملة (بيتكوين) أصبحت أيضاً أكبر من اقتصاد دولة قطر بأكملها، وإقتصاد دولة هنغاريا، والعديد من اقتصادات دول العالم. إن عملة (بيتكوين) باتت قيمتها السوقية اليوم تتفوق على أضخم بنوك العالم، ما يعني أن بيتكوين أضخم بكثير مما كنا نعتقد وأضخم وأهم من أي مصرف بنكي على وجه الأرض.

Bitcoin digital currency العملة الرقمية بيتكوين

Who would have expected a virtual digital currency on the Internet that will turn into a currency that is currently worth 50 thousand dollars per piece, which is a cryptocurrency that was invented in 2008 by a person or a group of people unknown so far and known as (Satoshi Nakamoto), the currency began to be used in the year 2009 when its application was released as open source software.

What is Bitcoin

It is an electronic (virtual) currency that is traded via internet sites and platforms, and is used in interpersonal transactions over the Internet and is not controlled by any authority or central banking banks. It is not a real currency, but rather in the moody sense, as it performs one of the basic functions of fiat currencies as a mediator between people.

For example, if the price of Bitcoin currency is $ 100, and someone buys a commodity worth $ 1000, that is, he will pay 10 units of Bitcoin, and so the seller gets ten units, which are worth $ 1000. Payment by this method is easier than buying with bank credit cards, and it can be accepted without the need for a merchant bank account.

Payment method

This method is done through a (Bitcoin) wallet program or application, either through a computer or smartphone, or through other electronic devices, by entering the recipient's address and the amount paid and sending it. Bitcoin is a protocol network like email, not a company that has physical representation on Earth. And while e-mail and servers are used to transmit information at high speed.

History of Bitcoin

A digital currency or quasi-currency (Bitcoin) originated in Japan at the end of 2008, and did not get coverage from gold or foreign currencies, and it has no relationship with banks and central banks. And the unknown person who invented this coin is called (Satoshi Bakamoto).

She described this idea as an electronic monetary system that depends in financial dealings on a principle between the two parties, which is a technical term that means direct dealings between one user and another without an intermediary. On May 2, 2010, it was the first Bitcoin transaction in the real world, as a person indirectly bought a pizza meal from a store (Papa John's).

Bitcoin digital currency العملة الرقمية بيتكوين

Bitcoin risks

The platforms platforms, networks, or some applications by which these digital commissions are issued and traded, are not subject to any legislation or regulation, and in the event that a person suffers any loss, there is no legal protection in which to retrieve the money with which these digital currencies were purchased.

These digital currencies are not issued or guaranteed by any bank or central bank, as they are subject to sharp and rapid fluctuation in the size of these prices, which may fall to zero or to the highest point.

The encryption process, based on the method of generating currency through complex formulas, may be an easy way to pass illegal operations since they are not subject to any control. It facilitates its use in criminal activities, especially money laundering.

Incorrect and unapproved transactions or transfers cannot be reversed by these operations. And it is not based on any fair assets or valuations that can be relied upon to predict the rise of this digital currency or vice versa.

And it shows a desire to abandon the banking centers that control the exchange rates. They are not subject to interest rates set by central banks and local banks and are difficult to control.

Acceptance and trust are still average, as they are not issued by a party that has economic strength, or covered in a precious metal such as gold, or based on economic strength, such as the US dollar for example. Anyone connected to the Internet can produce a Bitcoin digital currency using a free open source program. But it needs a complex system of operations.

It is not counted within the real currency supply through which the Egyptian authorities of each country can follow monetary policies in dealing with economic crises and controlling the general level of prices for each country.

Advantages of Bitcoin

Reduced fees, with confidentiality and privacy. And the provision of financial services to a group of people that does not have access to banking services.

It is considered safe for customers, in terms of not being able to steal personal data. And the first payment solution around the world, which has a positive impact on e-commerce, as it does not apply to transfer fees and bank financial transactions.

Imaginative rise

Since the end of 2000 and the beginning of 2021, Bitcoin has jumped by as much as a hurricane, traveling at rocketing speed and not stopping. The meteoric rise to the currency (Bitcoin) pushed it to keep pace with gains estimated at 889%, since the beginning of this year, with the reality of 30 thousand dollars and then jumped to 50 thousand dollars.

The future of Bitcoin

The European Court of Justice granted Bitcoin some legitimacy in October 2015, when it ruled and decided that Bitcoin is the currency of the commodity. Germany is considered one of the first countries to recognize Bitcoin as a type of electronic currency. It gave the US federal regulatory authority for the first time on December 2, 2017, the green light to the CME Group financial company registered on Wall Street to start issuing Bitcoin futures contracts.

Bitcoin digital currency العملة الرقمية بيتكوين

Bitcoin trading

The Associated Press quoted the company, the owner of the Chicago Mercantile Exchange, that it will start trading Bitcoin futures from December 18, 2017, and for the first time trading with that currency was on the (Wall Street) exchange. 

This allows trading with Bitcoin to a larger group of investors and traders, who were reluctant to buy the virtual currency, and now among them is Tesla (Elon Musk).

Bitcoin is now being traded with a large percentage in China, as analysts link the rise of the currency with the decline of the Chinese yuan. According to the American site (BitPay), which processes Bitcoin payments to merchants, about 100 thousand companies in most parts of the world are currently accepting Digital currency.

Inflated Accounts

The total user accounts from 2017 to 2021 reached about 13.1 million accounts on Swin Pass, the largest Bitcoin exchange in the United States of America. According to research by the University of Cambridge, there are up to 20 million users with cryptocurrency wallets, and most of them use Bitcoin. The survey (Bank of America Merrill Lynch) is one of the most closely followed studies on the (Wall Street) market.

During this survey, 26% of managers voted in favor of Bitcoin as the one with the most crowded trades, while the Nasdaq index received 22% of the votes, and the betting against the dollar came in third place with 21% of the total directors ’votes. The (CoinMarketCap) website, which specializes in monitoring the movement of cryptocurrencies, said that the total market value of Bitcoin circulating on the Internet in various parts of the world may exceed more than $ 190 billion.

The future of digital currencies

(Bloomberg) comments that the currency (Bitcoin) has also become larger than the economy of the entire State of Qatar, the economy of Hungary, and many economies of the world. 

The currency (Bitcoin) has become its market value today surpasses the largest banks in the world, which means that Bitcoin is much larger than we thought and the largest and most important than any bank on the face of the earth.

Post a Comment

Responsive Advertisement
Responsive Advertisement
Responsive Advertisement