Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Responsive Advertisement

Feminist ideas أفكار نسوية

 

Feminist ideas أفكار نسوية

نسمع الكثير من الأفكار الوهمية والمعتقدات عن أفكار النسوية، و رؤية العديد من الناس يتهكمون على الحركة النسوية و يصفونها حركة “كره الرجال”، أو أنها حركة تقودها “كارهات الرجال”، ولكن مصطلح النسوية حظى بالكثير من الدلالات السلبية، وأنه قد تم إساءة تفسيره و تشويهه من قبل معارضيه، ومن بعض وسائل الاعلام.

هذه المفاهيم الخاطئة عن النسوية سائدة منذ سنوات، وسوف نساهم في تصحيح بعضا منها عن طريق سرد هذه المفاهيم الخاطئة كما يلي:-

النسوية حركة خاصة

خلافا للاعتقاد الشائع فان الحركة النسوية لم تؤسس من أجل النساء فقط، ولكن ربما تعطى البادئة Feme إنطباعا أن هذه الحركة هي حصري للنساء فقط، لأنها توحي كلمة feminine أي أنثوي؛ ولكنها ليست كذلك و ليس كل من ينضم لهذه الحركة أو يدعمها نساء.

النسويات يكرهن الرجال

هذا الإعتقاد خاطئ والاكثر شيوعا، تعيش العديد من النسويات علاقات تتسم بالمحبة مع الرجل في حياتهن سواء كان شريكا أو أب أو أخ. النسويات لسن معاديات للرجال، بل هن معاديات للنظام الذكوري، ولفكرة أن الرجال أفضل من النساء بغض النظر عن نوع جنس الشخص الذي يروج لهذه الفكرة.

وأيضا هناك من يدعي أن النسوية  تحصر الرجال في صورة نمطية للرجل المؤذي المعتدي, وهذا ليس صحيح فلا حاجة لأخبار النسويات مرارا و تكرارا أن ليس كل الذكور يتصرفون بنفس الطريقة.

المرأة أفضل من الرجل

لا تعتقد النسويات ذلك علي الاطلاق، ولكنهن يرغبن أن يعاملن بالمساواة مع الرجال. تعترف النسويات في حقيقة انه علي الرجال و النساء أن يكونوا موجودين سويا لمساعدة بعضهم البعض.

وأي نسوية تعتقد بأن الرجال أدنى من النساء فهي تخالف مفاهيم النسوية، لأن الهدف من الحركة النسوية هو تصحيح الخلل في ميزان القوة بين الرجال والنساء. فالنسوية لا تدعو لنظام نسائي ولا تؤيد النظام الذكوري الأبوي وهي تدعو لهدم أي أفضلية ينالها أي من الجنسين فقط بسبب نوعه.

النسويات والتعري

علي الرغم من وجود بعض أعمال الشغب من قبل بعض الجماعات النسوية المتطرفة، لا تدعو ذلك يصبح توصيف شاملا لنا. بل حاربوا هذه الستيجما كما تحاربوا لإاسلام فوبيا و ترفضوا الوصم الذي يلاحق أي عربي مسلم في بعض الدول بأنه متطرف.

لأن بعض الجماعات المتطرفة التي تدعي للاسلام قامت بأعمال إرهابية, فالنسويات لا يناصرن التعري و لكنهن بالأحرى يدافعن عن حق المرأة فى أن تكون قادرة على إختيار ما ترتديه.

الأعمال المنزلية والأنوثة

النسوية تدافع عن التحرر و هو ليس في العمل أو في إنعدامه. بل هو حق في إختيار المرأة و تقرير مصيرها سواء في الحصول على عمل أم لا.

ولأن كثير من النساء عادة تجبر على التخلى عن ما تحلم به، فالنسويات تؤمن بأنه يجب أن تحصل النساء على الاختيار فيما يردن أن يفعلن بشكل عام في حياتهن، و هذا يشمل ايضا خيارهن في أن يكن ربات بيوت.

وينطبق الأمر حول من إختارت أن تمثل الصورة النمطية للانثى. النسويات لسن معاديات للانوثة ولكنهن يرفضن أن لا يسمح للنساء بأن تكون أنثى بأي صورة أخرى سوى الصورة الانثوية النمطية.

الخلاصة من الفكرة

بإمكان الكثيرين القول بأن النسوية حركة رفاهية وزائدة عن الحاجة بسبب تمتع النساء بنفس الفرص التى يتمتع بها الرجال في بعض المجتمعات. ولكن هذا لا يحدث في كافة المجتمعات، وليس من العدل أن نغلق أعيننا عن محنتهن لمجرد أننا من المجموعة القليلة المحظوظة.

النسوية ليست حركة تدعو لبغض أو كراهية، بل هي تدعو للتحرر من قيود كبلت بها لقرون. فالنسوية ترسم صورة للعالم ليس على الحالة التى هو عليها، بل للحالة التي يمكن أن تكون.

المصدر / Women of  Egypt Mag

Feminist ideas أفكار نسوية

We hear a lot of fictitious ideas and beliefs about feminist ideas, and seeing many people mocking the feminist movement and describing it as a "hate men" movement, or a movement led by "men haters".

But the term feminism has had a lot of negative connotations, and it has been misinterpreted. And distorted by his opponents, and by some media.

These misconceptions about feminism have been prevalent for years, and we will contribute to correcting some of them by listing these misconceptions as follows: -

Feminism is a special movement

Contrary to popular belief, feminism was not established for the sake of women only, but the prefix Feme may give the impression that this movement is exclusively for women, because it implies the word feminine, meaning female; But it is not so and not everyone who joins or supports this movement is women.

Feminists hate men

This belief is wrong and most commonly, many feminists live in loving relationships with the man in their lives, whether he is a partner, father or brother. Feminists are not hostile to men, but rather to the patriarchy, and to the idea that men are better than women regardless of the gender of the person promoting the idea.

Also, there are those who claim that feminism limits men to a stereotype of a harmful, aggressor, and this is not true. There is no need for feminists to be told repeatedly that not all males behave the same way.

Feminist ideas أفكار نسوية

Women are better than men

Feminists do not believe this at all, but they do want to be treated equally with men. Feminists acknowledge the fact that men and women should be there together to help each other.

Any feminist who believes that men are inferior to women is contrary to feminist concepts, because the aim of feminism is to correct the imbalance in the balance of power between men and women. Feminism does not advocate a feminine system, nor does it support the patriarchal patriarchal system, and it calls for the demolition of any preference given to either sex solely because of its gender.

Feminists and nudity

Although there have been some riots by some extremist feminist groups, do not let that become a comprehensive description of us. Rather, they fought this stigma as they fought for Islamophobia and rejected the stigma that afflicts any Muslim Arab in some countries as an extremist.

Because some extremist groups that claim to Islam have carried out acts of terror, feminists do not advocate for nudity, but rather they defend the right of women to be able to choose what to wear.

Housework and femininity

Feminism defends emancipation, which is not at work or in its absence. Rather, it is a right to choose a woman and to decide her own destiny, whether or not to obtain a job.

And because many women are usually forced to give up what they dream about, feminists believe that women should have a choice in what they generally want to do in their lives, and this also includes their choice to be housewives.

The same applies to whoever chooses to represent the female stereotype. Feminists are not anti-feminine, but they refuse to not allow women to be female in any other way than the feminine stereotype.

Conclusion from the idea

Many could argue that feminism is a luxury movement redundant because women enjoy the same opportunities as men in some societies. But this does not happen in all societies, and it is not fair to close our eyes to their plight just because we are one of the lucky few.

Feminism is not a movement that preaches hate or hatred. Rather, it calls for freedom from the shackles that have been shackled for centuries. Feminism paints a picture of the world not as to the state it is in, but as to the state it could be.

Source / Women of Egypt Mag

Post a Comment

0 Comments